Wednesday, June 17, 2009

Electric Dreams

Kali ni nak cerita pasal filem pulak...memandangkan Portdy pernah cadangkan kat aku untuk buat satu entry pasal filem dan lagu cintan zaman 80's yang aku suka...maka terlahirlah entry ni...sorry la tak der metal2 kali ni...hehe...



Ada satu filem zaman 80's yang rasanya sangat bersesuaian...bab cintannya dan soundtracknya sedap2 belaka...mungkin ada filem2 cintan remaja 80's lain yang lebih popular macam Sixteen Candles,Pretty In Pink dll....tapi bagi aku tak der yang boleh lawan filem ni "Electric Dreams"...kebetulan aku baru jer download dan tengok semula citer ni 2 bln lepas..

Apa?..korang tak pernah dengar citer ni?...hmmm...memang...filem ni bukan box office pun...tapi lagu Electric Dreams nyanyian Philip Oakey and Giorgio Moroder tu kalau membesar zaman 80's sure tau...Deaf mesti tau punya tu...hehe

Filem ni diterbitkan pada tahun 1984...giler lama tu...sebenarnya aku pun tak pernah tengok filem ni sehinggalah penghujung tahun2 80an....tak ingat...tengok kat TV atau pun sewa VHS...zaman aku kecik2 mana la nak tengok wayang kan...baca kat majalah ajer...ntah2 filem ni tak pernah main kat wayang Malaysia pun...aku pun tau filem ni pasal lagu tema electric dreams tu...popular jugak la zaman tu...

Cerita ni ada kena mengena pasal komputer...tu yang menarik tu...maklum la zaman 80's komputer2 ni suatu yg misteri...sesuatu yg tak boleh tergambar lagi kat kepala..tapi kalau sekarang tengok...dah macam outdated dah movie ni...haha..tapi tak kisah la...tengok movie ni memang terasa la feel 80's dia...dengan lagu2 sountrack dia..layan oo...terutama lagu tema dan Love is Love - Cultural Club...pastu dia punya shot pun ala2 video clip...maklum la pengarah dia Steve Barron ni memang pengarah video clip MTV popular zaman 80's...vc Billy Jean (Michael Jackson),Take On Me (A-ha) dan Money For Nothing (Dire Straits) antaranya...


ni hero dia...Lenny Von Dolen...tertumpah air kat keyboard yg menyebabkan komputer ni hidup...


ni pulak Virginia Madsen (zaman 80's popular jugak minah ni)...awek yang jadi rebutan hero dan komputernya..

kalau nak tau citer dia macamana...korang klik je la kat sini...aku malas nak menaip...hahaha..tapi aku nak korang layan lagu tema filem ni...sempoi!..metal pun dalam hati ada taman oi...huhu

16 comments:

  1. seriously, gua tak tau pasal filem ni, memang 80an punya filem gua kurang tau pun, biasala bro, info takde, modal tgk wayang...?
    hohoho.. haram takde!

    duduk dlm kem, gile, balik2 cerita rambo, rocky, bruce lee... pastu bila filem cinta, hindustan zaman 70an... tu pun wayang pacak.

    ReplyDelete
  2. Haa...citer ni memang nostalgia buat aku. Masa tu aku sewa VHS kat Daya Bumi. Dah tak de dah kedai tu!! DayaBumi pun dah senyap sunyi...Citer ni antara peveret aku dari 80's. Tapi filem 80's paling top dlm carta aku ialah Back To The Future!! Berapa ratus kali dah aku tengok!!

    ReplyDelete
  3. ok , gua serender tak tahu...
    (sambil angkat tangan dua belah ke atas)

    macam best jek?...mungkin penah tengok tapi sudah lupa daa...ni kalu cari dvd cik la ntah ada ke tidak?

    zaman2 ni komputer is the new revolutions kan, so some movies /drama memang ada trend technology macam ni contoh macam TRON, AUTOMAN(Drama TV), SUPERMAN 3...

    Dan yes! virginia madsen ni memang lawa...first time tengok dia masa Highlander2.

    Tenkiu bro for this rebiu.

    ReplyDelete
  4. gua ada tertengok ini movie dekat TV dlm 2-3 bulan lepas kot..tatau astro ka freetv punya.

    ReplyDelete
  5. ada satu citer gua sudah lama carik

    "This Is Spinal Tap." mana mau jumpa wooo...

    Spinal Tap band pun sudah release album baru semalam, ujung bulan ni wat konsert....25 year annivessary

    ReplyDelete
  6. klasik giler wayang tu... isk tak pernah aku nengoknya....

    Portdy: nak donlot "this is spinal tap" ngko boleh p sini ---> http://bionicmalaysia.blogspot.com/2009/04/this-is-spinal-tap-dvdrip.html

    ReplyDelete
  7. gua pun sama cam diaorang x tau gak..haha..P.Ramlee tau la.

    ReplyDelete
  8. kalau jumpa kat rental, aku sewa tengok.

    ReplyDelete
  9. aku dah agak dah...ramai tak tau punya...tapi kalau terjumpa...nak rasa feel tahun 80an..try la tengok...

    portdy...citer ni konpem tak der versi Cik La...This is Spinal Tap pun rasanya payah...lain la zaman HP tgh meriah dulu...siap boleh mintak tolong tokey dvd carikan...contoh masa aku cari The Exorcist..cari2 tak jumpa...booked ngan tokey...minggu depan dapat...hebat...tapi tu kalau lu dah jd regular customer la..

    sekarang nak senang...download ajer la..

    ReplyDelete
  10. lagu tema filem ni penah la dengar, menonton filemnye... blum lagi. kalo filem 'the road warrior' lakonan mel gibson tu gua layan la empat enam kalipun tak puas! heh!

    ReplyDelete
  11. jairo, tenkiu...
    nanti kalau kemampuan Notebook dan Line aku tiptop aku gi menorrent...
    sekarang semput sikit huhuhuhu

    ReplyDelete
  12. our taste is the same.

    Together in electric dreams ialah lagu sangat best dari 1984 gitu..

    Human League \m/

    tapi siot aku ada satu kawan kerja suka betul kutuk2 Human league bila aku cakap aku suka lagu2 dorang, kutuk dorang bapok la apa la haha

    ReplyDelete
  13. Sapa yg kutuk2 group 80's tu Deaf?..Meh sini aku sekeh kepala!!!... Human League pun aku layan...Best apa!!

    ReplyDelete
  14. deaf...make-up Oakey ni tebal sgt kot...hahaha..

    Tp Human League memang \m/..gua suka lagu Human

    ReplyDelete
  15. Filem ni gua tak pernah tgk, atau pun gua dah lupa. Huhuhu. Tapi lagu tu gua tau. Biasa la, slalu kluar dlm rancangan Top of The Pops kat RTM 80an dulu2. Huhuhu.

    ReplyDelete
  16. wah ni bagus ni korang pendengar lagu2 Human League.

    dorang best ah, Human, Lebanon, Louie, Dont You Want Me, Hearts Like A Wheel..dan apa2 lagi la.


    Ala kawan aku kutuk2 Human League tapi...dia pegi tengok konsert Jason Miraz hahahahaha!!!

    ReplyDelete