Monday, August 30, 2010

Made In Malaysia

Sempena hari merdeka tahun ni...kita layan cd yang lagu2nya ciptaan dan penyanyi asalnya omputeh...tapi dinyanyikan semula sebagai tribute oleh anak2 Malaysia...cd tersebut adalah Made In Malaysia dari FTG...



Seperti yang cakap dalam entry pasal FTG aku dulu tu...aku memang tak follow pun FTG selepas EP Freedom That's Gone...tapi cd ni kes lain...aku beli semata2 kerana lagu2 yang ditribute FTG...tengok senarai lagu2nya...pergh!!!...ni memang lagu2 kegemaran aku dari zaman 80an...sebab teringin nak dengar macamana bunyinya bila di cover oleh FTG...aku tak banyak cerita terus jer beli cd ni dulunya...

senarai lagu...

01 - Metal Health (Quiet Riot)
02 - Paranoid (Black Sabbath)
03 - Red Hot (Motley Crue)
04 - I Shot The Sheriff (Bob Marley)
05 - Children Of The Sea (Black Sabbath)
06 - In Wish You Were Here (Pink Floyd)
07 - Perfect Strangers (Deep Purple)
08 - Hey You (Pink Floyd)
09 - Heaven & Hell (Black Sabbath)
10 - Black Night (Deep Purple)
11 - Holy Diver (Dio)
12 - We`re Not Gonna Take It (Twisted Sister)

komen aku...ok la...lagu2 majoritinya lagu rock/metal...so tak susah nak cover...kebanyakannya sound guitar lebih berat dari versi asal...dan ada part2 yang drum double pedal dan suara growl...ni kira tak nak lari dari identiti FTG la kot...lagu I Shot The Sheriff pun dimetalkan...menarik la jugak...cuma aku rasa tak sesuai semua lagu vocal clean ni di"growl"kan ni...contoh...lagu Perfect Stranger...muzik sedap...masuk part suara...agak sakit sikit telinga aku mendengarnya...bunyi macam tak bermaya jer...nasib growl Tajul ni jenis yang masih paham bunyi butir...kalau growl jenis black metal tu...rasa macam nak aku campak je cd ni...hahahaha...Nasib lagu2 favourite aku macam Holly Diver,We`re Not Gonna Take It,Heaven & Hell tak guna suara growl...tambah best lagu Hey You...sedap jugak suara Tajul ni kan...

Tapi ada jugak growl Tajul ni yang kena...contoh Metal Health,Paranoid dan Red Hot...syok jugak....err...tapi aku agak pelik dengan lagu Red Hot...jarang ada orang pilih lagu ni kalau nak cover Motley Crue...strange choice...tapi bagus...kalau tak pernah dengar mesti tak tau yang lagu asalnya guna suara kecik Vince Neil...aku suka dorang cover lagu ni...



Dari segi muziknya...memang baik...kemas...aku suka bunyi bass Mie...drum pun power cuma part gitar solo jer la aku kureng skit...mungkin kalau Jac tiru sebijik2 pun best jugak kot...ntah la mungkin aku dah terbiasa ngan solo2 asal...tu yang kalau solo lain rasa macam janggal pulak...Apa2 pun ni percubaan yang baik....giler oii...ni semua lagu2 tahap legend...macam mana bagus pun korang cover memang susah nak celen yang ori la kan...

kesimpulannya...album ni jauh lebih baik dari kompilasi Made In Malaysia yang ada Ali XPDC nyanyi lagu Heavy Chain tu...apa ker tajuk kompilasi tu...Made In Malaysia jugak kot...yang tu sorang2 nyanyi omputeh slang melayu abis....kalah Niihara dengan Lock and Loll nya...hahahaha...


"Selamat hari Merdeka!"

8 comments:

  1. we want ratt infestation review now!!!!!

    ReplyDelete
  2. aku takleh lupa bila FTG dengan lagu Song From The Unwanted Child. (betul ke tajuk ni?)

    I hate my dad I hate my mom.. (patut tuju je lagu ni kat geng2 pembuang bayi ni.)

    ReplyDelete
  3. Hey You versi FTG ni memang terbaik! Tapi yang kelakar boleh terselit satu reggae pulak..hahaha

    ReplyDelete
  4. Made In M'sia by FTG ni ada part 2 kan...???

    ReplyDelete
  5. tak pernah dengar kaset ni dulu...

    malaysia maju huhu

    ReplyDelete
  6. Eddie...memang ada part 2...aku ada kasetnya....tunggu merdeka tahun depan la baru review...heheh...

    ReplyDelete