Thursday, April 5, 2018

Thundersteel

Yang menyambut ulang tahun ke 30 pada 24hb Mac yang lalu...


Riot - Thundersteel (1988)


Kalau sebut "speed metal" selain album-album awal Helloween, ada 2 album lain yang cukup melekat di dalam kepala. Satunya adalah "Painkiller" dari Judas Priest manakala yang satu lagi adalah album ini.

Memang lazat. Laju tetapi dalam masa yang sama cukup melodic. Sekali dengar melodinya dah menangkap. Jika anda sukakan heavy metal 80an, Ianya sememangnya sesuatu yang perlu anda cuba. Sangat rekomended!


Sayangnya album ini agak kurang promosi. Tak ramai yang tahu. Riot sendiri berubah dengan album ini. Mereka asalnya lebih kepada muzik hard rock. Tetapi gitaris mereka, Mark Reale (satu-satunya anggota asal yang tinggal) mengubah Riot menjadi heavy/speed metal. Makanya tanpa promosi yang meluas, peminat metal tak tahu pun yang Riot versi Mark Reale telah menjadi sebuah band yang lain.

Mendengarnya semula sekarang memang rasa kagum yang muzik sebegini ditulis dan dimainkan pada 30 tahun yang lalu. Susah dah nak jumpa muzik sebegini sekarang. Vokal Tony Moore pun banyak membantu. Thundersteel adalah sebuah album klasik heavy metal yang perlu didengari oleh generasi masa kini.

Rekomended!                                                         





5 comments:

  1. Aku kadang confused riot dgn quiet riot.tapi album ni mmg tak penah demgar lagi.motley crue haritu ok ke.best tak?

    ReplyDelete
  2. "Thundersteel adalah sebuah album klasik heavy metal yang perlu didengari oleh generasi masa kini.

    Rekomended!"

    Adik-adik sekalian, anda boleh dengar kat youtube...

    https://www.youtube.com/watch?v=8mJX0PIUxX4

    ReplyDelete
  3. Antara 5 speed metal album yang diulang ulang. Keeper part 1&2, rage trapped & missing link, this album and priviledge of power. Riot thundersteel original line-up did reunite for third thundersteel era album (the second is priviledge of power)- immortal soul before tony moore left and reale passing... i concur with you. It is the best of speed metal album all time.

    ReplyDelete
  4. Saya diperkenalkan akan Riot oleh abang2 rock pada 90an. Ya album ini mantap akannya.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete