Wednesday, June 26, 2024

Hail, hail to England Pt 2

Sambungan dari bahagian 1...

KLIA - Abu Dhabi - Heathrow (London) - Middlesbrough - Stockton-on-Tees (9hb - 10hb Feb, 2024)

Hari Pertama.

Jarak antara London ke Middlesbrough adalah dalam 400 ++ km  . Pengangkutan yang paling cepat dan ekonomik adalah keretapi. Tetapi memandangkan tiba di London lewat malam dan perkhidmatan keretapi hanya beroperasi sehingga pukul 10 malam. Terpaksalah menggunakan perkhidmatan bas express yang mengambil masa dalam 5-6 jam.

Perjalanan dari Heathrow menuju ke terminal bas Victoria menggunakan underground tube. Sebagai mat metal, inlay kaset Napalm Death - Utopia Banished pastinya terbayang dalam kepala...haha...

Lupa la nak ambil gambar terminal basnya. Sebenarnya banyak yang terlupa nak ambil gambar... maklumlah orang felda masuk London...😁

Apa yang pastinya, tandas awam (percuma) di Victoria Bus Station tu lebih kurang sama kondisinya dengan tandas-tandas awam di Malaysia. Kotor! Yang berbeza cuma lantainya kering pasal disana tandasnya tidak menggunakan air. (Portable Bidet sangat berguna bila ke tandas di luar negara. Penting ni..murah jer kalau beli di shoppe)

Bas express kami ketika di perhentian R&R (tak pasti di mana). Pukul 2.30 pagi yang sejuknya sampai ke tulang.

Antara pengalaman menarik naik bas express di sana yang tak ada di Malaysia –

1- Kena pakai tali pinggang kalendar.

2- Duduk secara “first come, first served” tak ikut nombor seat. Tapi kalau nak booking seat pun boleh…tapi masa beli tiket tu kena bayar lebih.

3- Tak ada radio atau tv. Penumpang mahukan privacy.

Keadaan kedai makan RnR di sana. Sunyi sepi pukul 2.30 pagi. Tak berani nak beli makan cuma beli air minum.

4- Pemandu bas bertukar ketika separuh perjalanan. Bertukar tu bukan maksudnya dengan pembantu bas yang teman kat sebelah. Tetapi bertukar terus dengan pemandu baru yang menunggu di perhentian bas. Dan pemandu sedia ada akan turun terus dan mungkin terus balik rumah (agaknya la). Sama juga kes dengan bas berhenti-henti. Cukup masa pemandu akan turun dan diganti oleh pemandu lain di tengah-tengah perjalanan. Khabarnya undang-undang buruh di sana sememangnya menghadkan waktu pemanduan pemandu bas.

5- Highway disana lebih kurang di Malaysia, cuma mereka tak ada toll.

Sampai di rumah anak dah subuh

Bersambung...




No comments:

Post a Comment