Wednesday, September 18, 2024

Circle of Stone

 Lagi album terbaru 2024...

Blaze Bayley - Circle of Stone (2024)

Secara jujurnya saya peminat Blaze Bailey. Tetapi bukanlah zaman beliau bersama Iron Maiden, tetapi lebih kepada ketika beliau bersama Wolfsbane

Kalau dulu memang tak sangka yang beliau boleh menjadi penyanyi Iron Maiden. Wolfsbane lebih cenderung kepada Van Halen. Vokalnya pun berbeza dari Bruce Dickinson. Tetapi lengoknya tu masih boleh dikesan pada 2 album beliau bersama Iron Maiden.

Selepas bersama reunion Wolfsbane untuk album Genius (2022), kini beliau kembali dengan album solo. Ianya mengekalkan konsep yang hampir sama dengan album album sebelumnya.

Circle Of Stone lebih straight forward berbanding album solo Bruce Dickinson yang agak progressif. Beberapa lagu awalnya memang menarik. Sedap! Sayangnya, grafnya menurun sedikit untuk lagu-lagu yang terkemudiannya.

Absolva, band yang mengiringi beliau di dalam album ini dan di pentas sememangnya banyak membantu. Kerja gitar 2 gitarisnya memang hebat. 

Walaupun agak kurang konsisten, Circle of Stone membuktikan yang beliau boleh terus berdiri teguh tanpa nama Iron Maiden.


1 comment:

  1. dah jauh aku ketinggalan bab Blaze Bayley ni... trilogy Infinite Entanglement pun tak lengkap lagi

    ReplyDelete