Tuesday, April 18, 2023

Rawak - Holy Water

Rawak adalah cd/lp yang dibeli secara rawak yang tiada perancangan awal tetapi dibeli bersama-sama dengan cd/lp yang memang dicari kerana ianya secara purata akan dapat menjimatkan kos postage dan adakalanya percuma...


Bad Company - Holy Water (1990)

Bad Company adalah antara pengenalan pertama saya terhadap muzik. Kaset mereka yang bertajuk Run with the Pack (1976) adalah antara kaset terawal yang pernah saya tengok, pegang dan belek ketika saya masih kanak-kanak.

Lagu "Ready for Love" pula adalah mainan halwa telinga ketika zaman sekolah rendah. Ianya antara lagu wajib untuk belajar bermain gitar. Menjelang pertengahan 80an, ketika muzik yang didengar menjadi semakin "extreme", Bad Company tidak pernah lagi di endahkan.

Tetapi pada awal 90an, nama Bad Company secara tiba-tiba kembali menjadi sebutan. Lagu "If You Needed Somebody" menjadi popular dan sering dimainkan di radio. Saya sendiri jatuh suka tetapi tidak pernah mengambil tahu ianya dari album yang mana. Beberapa tahun kemudiannya baru tahu yang penyanyinya adalah Brian Howe bukan lagi Paul Rodgers. 

Pembelian ini adalah semata-mata kerana "If You Needed Somebody". Ianya adalah hard rock dan AOR ala-ala Journey, Foreigner dan band-band penghujung 80an seperti Bad English dan Alias.



No comments:

Post a Comment