Thursday, April 6, 2023

The War to End All Wars

Dah setahun dah album ni. Baru sekarang nak buat cerita ๐Ÿ˜.

Sabaton - The War to End All Wars (2022)

Sambung lagi cerita tentang album-album terbitan tahun lepas

The War to End All Wars masih dalam acuan yang sama dengan album yang sebelumnya. Tidak banyak yang berbeza. Band yang sudah ada tanda nama seperti mereka pastinya tidak mahu terlalu banyak perubahan. Setiap perubahan ada risikonya.

Mereka masih mengekalkan lirik bertemakan perang dunia pertama (WW1). Penceritaan kali ini tertumpu untuk tempoh tahun 1914 ke 1918. Ianya adalah konsep album sambungan dari album yang sebelumnya ("The Great War - 2019").

Lagu-lagu mereka yang kedengaran agak bombastik sememangnya bersesuaian untuk didengar dan ditonton secara "live". Maka tidak menghairankanlah kenapa mereka adalah antara band yang sering diberikan peranan utama (headliner) dalam mana-mana festival rock dan metal untuk masa sekarang.

Secara ringkasnya jika anda baru dengan Sabaton, mereka adalah sebuah band yang bolehlah dikategorikan sebagai power metal. Yang membezakan mereka adalah gaya nyanyian vokalisnya yang tidak menggunakan high pitch dan lirik yang berkisarkan tentang sejarah perang dunia pertama (WW1). 

Mungkin "The War to End All Wars" tidak akan mendatangkan peminat baru untuk mereka. Tetapi ianya cukup untuk memuaskan hati peminat setia mereka secara khususnya dan genre power metal secara amnya.


2 comments:

  1. aku pernah terlayan Sabaton ni, seronok pula... tapi belum sampai tahap nak kumpul material mereka

    sebab artis/band yang sedia ada dalam koleksi pun tak terkejar ๐Ÿ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku baru ada 2 Sabaton ni... tu pun yg latest ajer...rasanya cukup la...tak larat nak dengar yang lama-lama...mana ada masa :D

      Delete