Friday, May 19, 2023

All Systems Go

Yang menyambut ulanggtahun ke 35 pada 17hb Mei yang lalu...

Vinnie Vincent Invasion -  All Systems Go (1988)

Ketika zaman tape video VHS (penghujung 80an hingga awal 90an), saya sememangnya akan sentisa bersedia dengan tape video kosong untuk merakam apa-apa sahaja video clip yang di mainkan di tv. Tak kiralah samada di MTV/Channel V untuk lagu-lagu antarabangsa ataupun Muzik Muzik TV3 untuk lagu-lagu rock tempatan.

Salah satu yang sempat saya rakam adalah "Love Kills" dari Vinnie Vincent Invasion. Tak tau apa-apa tentang band ini, tetapi saya tahu yang Vinnie Vincent adalah pemain gitar KISS. "Love Kills" adalah lagu dari soundtrack filem "A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master". Disebabkan lagu ini juga saya menyewa tape video VHS filem tersebut. Saya berharapkan yang video clipnya ada di dalam tape tersebut sepertima mana lagu Dokken -  Dream Warriors yang video clipnya ada pada permulaan video sebelum bermulanya cerita A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors. Tetapi sayangnya tidak ada.


Sejak dari itu mula mencari 2 album dari VVI. Tetapi kerana nilai nostalgianya, saya lebih menyukai album ini berbanding album pertama mereka. Untuk All Systems Go, Vinnie Vincent lebih berlagu berbanding album sebelumnya yang lebih kepada kelajuan permainan gitarnya. Tambahan pula, All Systems Go penyanyinya adalah Mark Slaughter. Salah seorang vokalis era glam metal yang diminati. 

Saya baru perasan yang rupa-rupanya saya tidak mempunyai album ini dalam versi cd. Nampaknya tak bolehlah nak ber"gila format". Versi kaset kalau memori saya masih betul, dibeli di KOMTAR JB pada tahun 1989. Versi piring hitam baru sahaja dimilik dari Discogs. Rasanya cukuplah tak perlu ada versi cd kecuali terjumpa dengan harga rahmah.



2 comments:

  1. lately, banyak entri album band-band lama yang aku tak pernah dengar sebelum ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. semakin tua...semakin banyak bernostalgia...heheh...

      Delete