Tuesday, May 16, 2023

Rawak - In The Army Now

Rawak adalah cd/lp yang dibeli secara rawak yang tiada perancangan awal tetapi dibeli bersama-sama dengan cd/lp yang memang dicari kerana ianya secara purata akan dapat menjimatkan kos postage dan adakalanya percuma...


Status Quo - In the Army Now (1986)

Pembelian cd ini adalah semata-mata kerana lagu "In The Army Now". Ianya adalah diantara 2 lagu Status Quo yang saya tahu. Satu lagi adalah "Rockin' All Over the World".

Status Quo adalah satu contoh band yang sekadar tahu nama tetapi tidak lagunya. Kali pertama tahu tentang mereka adalah dari majalah Kerrang! Asalnya saya sangkakan yang mereka adalah heavy metal seperti Judas Priest. Maklumlah keluar dalam Kerrang!

Mereka dah wujud sejak tahun 60an lagi. Tidak pasti apa genre muzik asal mereka sebenarya. Tetapi “In The Army Now” adalah sebuah album yang berkonsepkan hard rock dan rock and roll. Kalau mereka dari US, mungkin boleh juga dikategorikan sebagai AOR.

Dari beberapa ulasan yang saya baca, In The Army Now bukanlah satu album yang digemari oleh peminat tegar mereka. Mungkin mereka telah berubah. Tetapi seperti yang saya katakan sejak awal tadi, pembelian cd ini adalah semata-mata kerana lagu “In The Army Now”. Lagu-lagu lainnya sekadar mendengar sambil lalu. 

* Saya cukup tertarik dengan persembahan live "In The Army Now" di Wacken 2017. Ianya antara yang diulang-ulang tonton di youtube.


No comments:

Post a Comment