Sunday, March 31, 2024

Center Mass

Lagi album dari tahun lepas (2023)...


Bangalore Choir - Center Mass (2023)

David Reece mempunyai vokal yang bagus. Sayangnya nasib tidak pernah menyebelahi beliau. Satu album beliau bersama Accept (Eat the Heat - 1989) tidak diterima oleh peminat Accept. Manakala album sulung beliau bersama Bangalore Choirs (On Target - 1992), walaupun bagus tetapi tenggelam dek penangan grunge.

Saya tidak mengikuti perkembangan karier beliau selepas dari itu sehinggalah saya terbaca tentang album terbaru dari Bangalore Choir. Rupa-rupanya Bangalore Choir ada 2 album lain sebelum ini yang tak penah saya tahu. Kedua-duanya termasuk yang terbaru ini hanya beliau seorang anggota yang asal. Bermakna bolehlah dikatakan yang Bangalore Choir adalah projok solo David Reece. 

Tak pasti dengan 2 album tersebut. Tetapi Center Mass mungkin boleh memuaskan hati peminat On Target. Walaupun lebih "mellow" dan "mid-tempo" dan agak kurang konsisten, tetapi ianya masih mampu  mengembalikan nostalgia lama. 

Yang pelik sedikit apabila mereka menceriakan lagu "Love Hurt" menjadi sebuah lagu mid-tempo. Ianya mengingatkan saya kepada Skid Row di zaman Johnny Solinger  (Thickskin - 2003) yang merancakkan lagu "I Remember You". Mula-mula rasa janggal. Tetapi selepas 3,4 kali pendengaran rasa menarik pula...


No comments:

Post a Comment