Wednesday, April 3, 2024

Road

 Lagi album 2023...

Alice Cooper - Road (2023)

Tak boleh nak ingat dah ini album keberapa beliau tanpa bantuan google. Kali terakhir saya membeli cd album beliau adalah Welcome 2 My Nightmare (2011). Itu pun pembelian jualan murah RM10 dari Popular Book Store. Cdnya pun masih berbungkus plastik. Tak pernah pun putar. Yang betul-betul dengar adalah Dragontown (2001). Beli kaset. Tapi tak berapa nak minat. 

Alice Cooper susunan muziknya berubah mengikut zaman. Sebagai seorang yang membesar di era 80an, sudah semestinya saya mengemari era glam metal beliau yang bermula dari Trash (1989), Hey Stoopid (1991) dan The Last Temptation (1994)

Hasil membaca beberapa ulasan, saya terpengaruh untuk membeli album terbaru ini. Percubaan di spotify juga menyakinkan yang album ini berbaloi untuk dimiliki. Road bukanlah seperti 3 album yang saya sebut di atas. Tetapi pengaruhnya ada. Sesuai dengan usia beliau dan kemungkinan ini adalah album terakhir, beliau memilih gabungan dari era 70an, 80an dan 90an. 

Lagu-lagunya sedap. Alice Cooper jarang yang tak sedap. Cumanya kalaulah sound gitar Ryan Roxie, Nita Strauss dan Tommy Henriksen lebih berat ala-ala glam metal 80an...pastinya album ini lebih best. Terutamanya untuk telinga peminat yang seperti saya.



1 comment:

  1. katanya Nita join semula AC untuk tour 2023, kan dah keluar kejap tak lama dulu...

    ReplyDelete