Tuesday, December 22, 2020

Mysterium

 Antara cd yang baru di beli...

Manilla Road - Mysterium (2013)

Seperti entri sebelum ini (Mekong Delta - Tales of a Future Past), Manilla Road juga adalah satu nama band yang pada penghujung 80an sekadar tahu nama melalui pembacaan di majalah-majalah rock berbahasa inggeris tetapi tak pernah mendengar lagu-lagunya. Cukup teruja nak dengar terutamanya album Crystal Logic (1983) tetapi langsung tak pernah jumpa albumnya sehinggalah munculnya zaman MP3.

Seperti juga Cirith Ungol, mereka juga adalah antara band heavy metal / power metal dari USA yang agak kurang dikenali. Mungkin boleh masuk kategori "obscure" kerana agak sukar juga untuk mendapatkan album-album mereka suatu ketika dahulu. Tetapi sejak zaman pembelian secara on-line, semuanya jadi mudah. Yang pentingnya duit!

Pembelian cd ini pun sebenarnya adalah secara tidak sengaja. Asalnya mencari cd-cd awal (80an) dari mereka. Cubaan di youtube yang memuaskan hati dan di tambah pula dengan harga yang mampu milik berbanding cd mereka yang lain membuatkan akhirnya "ter"beli. 

Mereka asalnya trio. Tetapi atas faktor usia, Mark Shelton (pengasas/vokal/gitar) telah mengambil seorang vokalis lain untuk membantunya menyanyi. Suara mereka agak serupa menyebabkan agak sukar nak cam yang mana satu suara beliau. 

Album ini mungkin bolehlah dikatakan sebagai "back to 80s". Muziknya agak hampir dengan Crystal Logic. Tetapi ada beberapa beberapa lagu yang pada saya agak meleweh dan cepat bosan. Maklumlah mereka bukannya straight forward heavy metal (makanan kegemaran) tetapi heavy metal yang mempunyai perisa doom (yang saya susah sikit nak hadam).

Tetapi secara keseluruhannya walaupun tidak konsisten, ianya tidaklah mengecewakan. "The Battle Of Bonchester Bridge", "Hallowed By The Grave", The Grey God Passes" dan balada "The Fountain" pada saya cukup menghiburkan dan menjadi penyelamat. Ini adalah antara lagu yang saya ulang-ulang dengar ketika menyiapkan tulisan ini.

Walaubagaimanapun band ini dah pun berkubur. Mark "The Shark" Shelton telah pun meninggal dunia pada tahun 2018. Beliau adalah Manilla Road. Tanpa beliau rasanya tiada siapa pun yang berhak mengunakan nama tersebut.


2 comments:

  1. memang tak perna tahu band ni.. menarik

    ReplyDelete
  2. Beli Mark of the Beast 3 tahun lepas. Belum sempat dengar.. Maybe not a good album to start with. Manilla Road started evolving their sound in this album. Should have bought earlier album - second or third.

    ReplyDelete