Friday, December 18, 2020

vandenberg 2020

 Lagi album tahun 2020 yang ada dalam simpanan...

Vandenberg  - 2020 (2020)

Saya adalah peminat Adrian Vandenberg. Dia adalah salah seorang gitar hero di zaman saya membesar. Mengenali muzik beliau sebelum zaman Whitesnake lagi. Adrian dan kumpulan beliau, Vandenberg membawa saya kembali ke zaman kaset Apache. Ada 2 lagu mereka yang terkandung dalam siri kompilasi "The Ultimate Revenge Of Kerrang!" yang mengenalkan saya kepada mereka. ("Burning Heart" dan "All the Way").

Kini beliau kembali menggunakan nama Vandenberg sebagai satu band. Walaupun tanpa anggota yang asal, sudah semestinya Vandenberg adalah beliau. Arah tuju muziknya masih sama. Album ini mengembalikan nostalgia tersebut.

Dengan Ronnie Romero bertindak sebagai vokalis, ianya seperti mendengar album Raibow atau pun Whitesnake. Tak pelik pun. Ritche Blackmoore pun menggunakan khidmat Ronnie untuk Rainbow. Beliau mempunyai kekuatan vokal yang seakan-akan seperti Ronnie James Dio, Jeff Scott Soto mahupun David Coverdale.


Album ini juga menampilkan rakaman semula lagu "Burning Heart". Ianya lebih perlahan dengan solo Adrian yang lebih mendayu. Boleh tahan sedap. Tetapi saya lebih menyukai versi asal dari tahun 1982. Bukan sahaja kerana nilai nostalgianya tetapi kerana soundnya yang lebih "raw"...lebih 80an...

Yang pastinya, Vandenberg 2020 adalah salah satu album hard rock kegemaran saya untuk tahun 2020. Cuba dengarkan lagu "Shadows Of The Night". Memang umphhhh...


2 comments: