Wednesday, December 9, 2020

Titans of Creation

 Lagi album terkini untuk tahun 2020...

Testament - Titans of Creation (2020)

Diam tak diam dah 13 album dah otai thrash ni. Seperti mana-mana band yang pernah mencapai tahap kegemilangan atau zaman kemuncak mereka, setiap album berikutnya akan sentiasa menjadi perbandingan dan sudah semestinya agak sukar untuk mencapai kembali tanda aras tersebut. Dan pastinya ada peminat yang tak suka. Tambah-tambah pula kebanyakan band thrash cuba bereksperimen dengan hala tuju baru di tahun-tahun 90an. Testament tidak terkecuali. The Ritual (1992) adalah contohnya.

Tetapi sejak kemunculan semula (reunion) mereka dengan album "The Formation of Damnation"(2008), Testament kembali menjadi Testament. Rasanya itulah yang sepatutnya mereka orang-orang lama buat. Biarlah generasi muda dengan muzik generasi mereka. Bagilah peminat generasi tua lama ini untuk terus bernostalgia...haha...

Ini semangnya klasik Testament! Tiada yang mengecewakan. Setara antara thrash yang keras dan yang melodic. Malah banyak lagu-lagunya mempunyai chorus yang agak catchy. "Dream Deceiver" adalah yang paling menonjol. Sekali dengar pun dah terasa nak menyanyi bersama.

Tengok pula siapa di bahagian rhythm mereka. Gene Hoglan dan Steve DiGiorgio adalah antara nama besar dalam dunia drum dan bass untuk muzik thrash. Vokal Chuck Billy yang masih bertahan walaupun dan hampir mencecah ke usia 60 tahun. Dan yang paling penting, sebab utama kenapa saya sukakan Testament adalah "thrashy riff" dan "blistering solo" dari Alex Skolnick dan Eric Peterson. Mereka berdua memang tidak pernah mengecewakan.

Tiada yang berubah dengan Titans of Creation. Apa yang kita harapkan itulah yang kita dapat. Cumanya saya teringin nak dengar mereka kembali merakamkan lagu-lagu balada thrash seperti "The Ballad","The Legacy" atau pun “Return to Serenity”


1 comment:

  1. aku suka band2 lama yang mencuba muzik baru macam album st anger tu..aummm

    ReplyDelete