Tuesday, November 17, 2020

Infinite

Atas permintaan seorang rakan (Koboi Tanduk)... Nak ulas tak pandai... Cerita sahajalah... 

Stratovarius - Infinite (2000)

Tahun 2000 adalah tahun yang saya kembali mendengar dan membeli semula muzik metal selepas agak "hilang" pada penghujung 90an. Bermula dari Helloween - The Dark Ride dan Rhapsody - Dawn Of Victory, saya mula mengenali dan terjebak dengan genre power metal. (ketika 80an dan awal 90an, Helloween digelar sebagai speed metal)

Dari situlah bermulanya minat kepada Stratovarius. Infinite adalah yang pertama. Kemudiannya baru mencuba album-album yang sebelumnya. Dan akhirnya berhenti pada album Elements (2003). Ketika itu rasa tepu dengan muzik sebegini. Ianya seperti mendengar benda yang sama berulang-ulang. Sedap tapi dah tak rasa kelazatannya. Mungkin perasaannya sama seperti yang kata ACDC atau Malmsteen tu balik-balik main benda yang sama. Tapi entahlah...setahun dua ni agak kemaruk semula dengan muzik yang sebegini. 

Asalnya yang buat tertarik dengan Stratovarius adalah kerana adanya Jens Johansson. Dia ni pemain keyboard untuk album-album klasik Malmsteen. Dan satu lagi kerana lagu "Hunting High And Low". Sekali dengar dah menangkap. Mulanya ingatkan cover lagu A-Ha 😁

Oleh kerana ianya album yang mengenalkan saya kepada mereka, sudah tentu-tentunya ianya menjadi album kegemaran. Nilai nostalgianya lebih sedikit dari album Destiny (1988), sebuah lagi album mereka yang menjadi kegemaran.

Mereka adalah tipikal power metal. Laju, Melodic dan catchy. Dulunya lebih menyukai lagu-lagu mereka yang laju. Tetapi entah kenapa kebelakangan ini banyak pula mendengar balada epic "Mother Gaia". Dulu rasa lembab...tapi sekarang rasa syiok pula terutamanya dari bahagian chorus sehingga tamat lagu. Mungkin juga kerana faktor usia...😁


1 comment:

  1. tengok kulit album rasa sudah cemana dorang punya muzik..

    ReplyDelete