Saturday, November 7, 2020

The Wizard... Ken Hensley

Semakin hari semakin ramai hero zaman kita budak-budak telah tiada. Kita pun dah jadi bapak budak apatah lagi mereka. Kali ini dikejutkan pula dengan satu lagi berita sedih terutamanya bagi peminat Uriah Heep. 2 bulan lepas Lee Kerslake, kini kita dikejutkan pula dengan berita kematian seorang lagi lagenda rock iaitu Ken Hensley.


Untuk sesiapa yang masih tak tahu, beliau adalah suara disebalik lagu klasik rock Uriah Heep - Lady In Black. Selain hebat bermain keyboards, beliau juga adalah pemain gitar, pencipta lagu dan penerbit album. Beliau juga adalah lejen Hammond Organ sama seperti Jon Lord. Kini kedua-duanya telah tiada 😢

Dulu-dulu memang tak minat sangat rock dengan keyboards, tetapi beliau bersama Jon Lord (Deep Purple) dan Jens Johansson (Yngwie Malmsteen) telah banyak mengubah pandangan tersebut.


Tak banyak muzik Ken Hensley yang ada dalam simpanan. Tapi rasanya ramai yang tak tahu yang beliau bermain keyboards untuk W.A.S.P - The Headless Children dan bermain Hammond Organ untuk 4 lagu dalam Cinderella - Heartbreak Station.


"Ken Hensley wrote the rule book for heavy metal keyboards as far as I'm concerned." - Blackie Lawless (W.A.S.P)

  

Thanks for the music sir

Kenneth William David Hensley

 (24 August 1945 – 4 November 2020) 



1 comment: