Thursday, November 12, 2020

IX

 Kenangan 30++ tahun yang lalu...


Bulldozer - IX (1987)

Sebut band Bulldozer, secara otomatiknya akan mengingatkan saya kepada rakan sekelas dan sekampung. Ketika di sekolah tak pernah pun tahu yang beliau adalah peminat muzik rock. Gaya beliau yang agak nerd, cermin mata tebal, mat study dengan imej budak baik dan tidak bergaul dengan geng-geng rock memang tak ada siapa pun yang menyangka yang beliau adalah sebenarnya seorang metalhead.

Jadi rapat dengan beliau pun hanyalah ketika penghujung zaman persekolahan bila berkunjung ke rumah beliau dan terlihat koleksi kaset. Ketika itu baru tahu yang dia adalah peminat tegar Iron Maiden dan heavy metal. Sejak itu kami sering bertukar-tukar kaset dan salah satu kaset dan band kegemaran beliau adalah Bulldozer. 

Tahun 1988-89, mendengar muzik sebegini samada anda merasa takut dan tak boleh masuk atau terus menjadi minat. Saya termasuk dalam kategori yang minat tetapi agak takut dengan lirik-liriknya. Tetapi muziknya memang bersesuaian dengan jiwa remaja yang pada ketika itu sentiasa mahukan lebih ganas...lebih berat dan lebih laju.

Tapi tak pernah beli pun kasetnya. Muzik yang dah di dengar dari kawan, biasanya tak akan di beli lagi. Ada duit akan beli band yang lain pula. (kecuali yang betul-betul minat) Begitulah caranya pada zaman tersebut (zaman tak ada youtube ataupun spotify) untuk kita dapat mendengar lebih banyak band.


Beberapa bulan yang lalu baru berpeluang memiliki cdnya. Mendengarnya semula mengembalikan ingatan ke zaman tersebut. Zaman yang tak kisah pun pasal sound. Janji laju…berat…ganas memang suka. Kalau anda sukakan heavy dan speed metal yang raw...kasar soundnya, ini adalah salah satu band dan album yang patut anda cuba.


Satu fakta yang dulunya tak tahu, (terimakasih teknologi internet), lagu "The Derby" adalah sebenarnya ditujukan kepada pasukan bola AC Milan. Penyanyi Bulldozer, A.C. Wild adalah peminat tegar AC Milan. Tak pelik pun. Bulldozer memang berasal dari Milan, Itali. Kalau kaki bola tak Inter mesti AC...



2 comments: