Monday, November 9, 2020

The Rock Album

Lagi album tahun 2020 yang berjaya dimiliki...

Whitesnake - The ROCK album (2020)

Bukan album baru. Tetapi lebih kepada kompilasi lagu-lagu berentak rancak terbaik/popular Whitesnake. The Rock album adalah sebahagian daripada siri "Red, White and Blues Trilogy" yang akan dipasarkan secara berperingkat. "The ROCK album" (putih) adalah yang pertama dipasarkan. "Love Songs" (merah) dan "The BLUES album" (biru) akan menyusul kemudian.

Pilihan lagu-lagunya di ambil dari era 80an bermula dari album "Slide It In" (1984) hinggalah ke "Forevermore" (2011). Tak pasti kenapa tiada lagu-lagu dari zaman 70an. Mungkin lagu-lagu zaman tersebut akan di masukan ke album biru. Maklumlah Whitesnake era 70an soundya lebih terarah kepada blues.


Yang menjadi tarikan utama untuk membeli cd ini adalah kerana ianya telah melalui proses mixing dan mastering semula. Bermakna soundnya memang berbeza dari versi yang asal. Contohnya lagu "Still Of The Night". Saya selalu merasakan yang solo John Sykes pada lagu ini agak tenggelam pada versi asal. Tetapi dengan versi 2020 ini, ianya menjadi lebis jelas. Sound gitarnya juga lebih sharp. Terdapat juga perbezaan pada pertengahan dan penutup lagunya.

Begitu juga dengan lagu-lagu yang lainnya. Memang ada perbezaan. Itu yang rasa macam nak beli juga yang warna merah bila ianya dipasarkan nanti. Tapi memang tak akan belilah yang warna biru. Tak minat sangat blues based rock ni.



No comments:

Post a Comment