Wednesday, June 21, 2023

Bloodied, But Unbowed

 Antara cd yang lama dah cari tetapi baru sekarang berjaya dimiliki...

Desperado - Bloodied, but Unbowed (1996)

Kali pertama tahu tentang band ini adalah melalui satu artikel di majalah Metal Hammer pada tahun 1989. Desperado adalah band Dee Snider selepas beliau keluar dari Twisted Sister. Memang rasa teruja nak dengar. Tambah pula pemain drum mereka adalah Clive Burr yang bermain untuk 3 album awal Iron Maiden. Sayangnya selepas dari itu tak ada dengar khabar berita tentangnya lagi. Tahu-tahu Dee Snider telah pun menubuhkan band yang lain (Widowmaker).

Akhirnya di zaman info di hujung jari baru tahu cerita yang sebenar. Mereka dah pun siap merakamkan album pada tahun 1988. Tetapi masalah dengan syarikat rakaman menyebabkan ia tidak pernah diedarkan sehinggalah tahun 1996. Sayangnya ia agak terlambat. Pertengahan 90an bukanlah lagi zaman untuk album hard rock seperti ini. Walaubagaimana bagus dan berkualiti pun ianya tidak lagi mendapat sambutan. 

Setelah lama mencari, akhirnya berjaya juga menjejaki album ini. Ianya bukan seperti muzik Twisted Sister. Ada antara lagunya yang sedikit bluesy dan ala-ala country dan cowboy. Tetapi yang pentingnya lagu-lagunya melodic dan sedap. Dee Snider sebagai seorang penulis lagu sememangnya tidak pernah mengecewakan. 

Kalau anda adalah peminat Dee Snider dan muzik hard rock 80an, "Bloodied, but Unbowed" adalah sesuatu yang berbaloi untuk anda miliki. Memang best!



No comments:

Post a Comment