Wednesday, June 7, 2023

Coverdale · Page

Antara yang baru dimiliki..

Coverdale · Page (1993)

Zaman remaja dulu memang tak berapa nak masuk lagu-lagu yang sebegini. Maklumlah tengah kemaruk dengan lagu-lagu hantu yang lebih ekstrem. Tetapi dengan peningkatan usia, sedikit sebanyak selera muzik pun semakin berubah dan bertambah matang. Yang dulunya tak boleh nak faham tetapi sekarang mungkin ianya boleh menjadi satu kegemaran.

Begitulah yang terjadi dengan album ini. 30 tahun dulu pernah cuba mendengar kasetnya. Tetapi tak boleh nak masuk. Teori saya yang mengatakan muzik sebegini adalah untuk golongan yang lebih dewasa adalah betul. Ianya memang berlaku kepada saya. 

Kalau dulu nak menghabiskan satu lagu pun gagal, tapi kini langsung tak ada masalah untuk mendengar keseluruhan album. Tak perlu skip mana-mana lagu pun. Tapi kalau kena pilih lagu paling suka, mungkin pilihan saya adalah balada "Take Me For A Little While" dan bluesy hard rock "Pride And Joy".

Album ini sebenarnya tak lari jauh dari bunyi Led Zeppelin dan Whitesnake terutamanya ketika zaman bluesy hard rock mereka. Tetapi disebabkan aura vokal David Coverdale yang kuat, saya rasakan yang ianya lebih kepada Whitesnake berbanding Led Zeppelin. Ianya tak ubah seperti Jimmy Page bermain gitar untuk Whitesnake.


2 comments:

  1. tapi aku 20 tahun kemudian masih tak dapat masuk St. Anger, hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. St Anger level tinggi... rendah sikit jer dari Lulu...hahaha...

      Delete