Friday, June 9, 2023

Dead End

Pembelian yang ini bukanlah secara rawak, tetapi selepas proses pendengaran di youtube dan jatuh suka...

Turbo - Dead End (1990)

Zaman pembelian secara online seperti sekarang perkara yang susah sudah menjadi senang. Yang penting ongkosnya. Album yang dulunya sekadar dibaca dan dilihat di Metal Hammer/Kerrang kini sudah berada di tangan.

Turbo adalah salah satu band metal terawal dari Poland. Mereka adalah salah satu band yang dulunya teringin sangat nak dengar tetapi tidak berpeluang. 

Mereka adalah seperti apa yang pernah saya baca. Muzik thrash tetapi dengan vokal garau ala-ala death metal tetapi di dalam lingkungan yang masih boleh difahami bunyi butirnya. Mereka juga bukanlah thrash yang straight forward. Dead End mengandungi sedikit elemen progressif dan teknikal dengan melodi dan tempo yang berubah. 

Ini sememangnya hidden gem bagi pengemar thrash. Peminat Slayer dan Sepultura amatlah digalakkan. Mungkin ianya bukan yang asli. Tetapi dengan lagu yang sedap, rif hanguk kepala, shredding solo...apa lagi yang peminat thrash mahukan...


5 comments:

  1. Replies
    1. Banyak tempat beli. Ebay, Discogs dan website macam Rarewaves, Juno, JPC.De… Shopee…dan tak lupa juga macam yg kat bawah (RAL).

      Delete
  2. Jika mencari album yang lainnya ada di RAL https://rockatlarge.com/search?q=turbo

    ReplyDelete