Friday, July 21, 2023

Into Glory Ride

Yang menyambut ulang tahun ke 40 pada 1hb Julai yang lalu...

Manowar - Into Glory Ride (1983)

Saya hanya mula mendengar Manowar pada penghujung tahun 80an. 40 tahun yang lalu (1983) saya tak tahu pun tentang kewujudan mereka. Ketika itu muzik bagi saya adalah Duran Duran. Kemudiannya baru mendengar album-album awal mereka. 

Into Glory Ride adalah album kedua. Tempo lagu-lagunya yang agak perlahan mengingatkan kepada “doom" ala-ala Black Sabbath. Ianya juga tidak mengandungi satu pun lagu "popular/hits" mereka. Mungkin itu penyebab mengapa ianya bukanlah album pilihan bagi kebanyakan peminat.


Tetapi bagi saya selain gambar kulit album dan intro yang mengarut, yang lainnya saya suka. Ianya adalah epik heavy metal yang menjadi trademark Manowar. Soundnya agak kasar dan "raw tetapi itulah sound heavy metal yang saya suka. Sound begitu mengembalikan ingatan mengapa saya sukakan muzik sebegini ketika zaman budak-budak dahulu.

Album yang seronok untuk dimainkan secara "full blast"....tetapi berhati-hati dengan permulaan intro track pertama. Terutamanya jika anda berada di tempat awam atau di sisi keluarga...haha...



1 comment:

  1. betul, satu-satunya album 80an Manowar yang tak ada dalam koleksi CD aku setakat ini

    ReplyDelete