Wednesday, July 12, 2023

Scorched

Calon album kegemaran untuk tahun 2023...

Overkill - Scorched (2023)

Ada yang membandingkan ini dengan 72 seasons. Mungkin kerana ianya dikeluarkan pada hari yang sama. Tetapi pada saya ianya perbandingan yang kurang tepat. Metallica adalah sebuah band mainstream yang peminatnya dari pelbagai lapisan manakala Overkill peminatnya pula hanya dari golongan Mat Metal...itupun Mat Metal tua 😁. Kalau bukan peminat metal, rasanya ada yang tak tahu pun kewujudannya.

Maka kalau nak kata yang ini lebih sedap atau yang itu lebih bagus itu sebenarnya terpulang kepada kedudukan anda di mana. Kalau tanya pendapat saya, sebagai seorang Mat Metal tua 😁 sudah pastinya pilihan saya adalah Scorched. Bukan nak kata 72 seasons tak bagus...tetapi ianya lebih kepada keutamaan selera.

Overkill sejak beberapa tahun kebelakangan ini sememangnya tidak mengecewakan peminatnya yang sepeti saya. Mereka tetap dengan thrash. Tidak ada yang berubah sangat. Banyak melodi dan rif yang sedap. Senang cakap, yang suka akan terus suka. 

Tetapi dari apa yang saya rasa, Scorched dari segi muzikalnya adalah lebih "lembut" dari album yang sebelum. Ianya mungkin memberi ruang untuk yang minat Metallica tetapi kurang tahu tentang thrash untuk lebih mudah hadam dengan muzik yang sebegini. Agaknya la...


No comments:

Post a Comment