Monday, July 24, 2023

Tangled in Reins

Yang menyambut ulang tahun ke 31 pada 10hb Julai yang lalu.

Steelheart - Tangled in Reins (1992)

Steelheart dikenali kerana lagu-lagu baladanya dan kemampuan Miljenko Matijevic menyanyikan lagu bernada tinggi dengan baik. Saya tidak pernah membeli kaset mereka. Kecenderungan dengan genre yang lain menjadi penyebabnya. Namun begitu, ada 2 lagu yang saya ingat dari album ini.

1 - "Mama Don't You Cry" - lagunya sering dimainkan di radio.

2 - "Sticky Side Up" - muzik videonya ada dimainkan di channel MTV.

Tetapi semenjak kebelakangan ini (mungin atas faktor usia), rasa tertarik pula untuk mendengar semula album-album era 90an dari band-band hard rock dan glam metal seperti mereka. Tangled in Reins adalah salah satu darinya.


Dengan imej seluar bermuda dan kemeja flanel (video clip "Sticky Side Up"), saya sangkakan yang muzik mereka juga sudah terpengaruh dengan grunge. Tetapi ternyata saya tersilap. Mereka masih dengan hard rock / glam metal seperti album pertama. Malah ada lagu-lagunya yang lebih berat dan laju (mengingatkan saya kepada Skid Row). Lagu "Loaded Mutha" dan "Steelheart" adalah contohnya. 

Sayangnya sebagus mana pun mereka. Dengan zaman yang berubah dan ditambah pula dengan kemalangan yang menimpa Miljenko Matijevic. Mereka gagal bertahan. Ini adalah album terakhir dari line-up klasik mereka. Mereka adalah contoh sebuah lagi band bergenre hard rock /glam metal yang menjadi mangsa keadaan.


No comments:

Post a Comment