Friday, July 28, 2023

Songs of White Lion

 Antara album pilihan untuk tahun 2023...

Mike Tramp  - Songs of White Lion (2023)

Berdasarkan apa yang diceritakan oleh Mike Tramp, rasanya memang tidak akan ada sebarang ruang untuk White Lion melakukan reunion. Masalah utamanya adalah Vito Bratta. Dia sememangnya dah pencen dari bermain muzik. 

White Lion adalah milik mereka berdua. Tak kisahlah kalau James LoMenzo boleh mencuri masa dari Megadeth atau Greg D'Angelo bersetuju untuk reunion. Tetapi tanpa Vito, ianya memang tidak akan menjadi kenyataan.

Album ini adalah rakaman semula lagu-lagu pilihan Mike Tramp dari dari 3 album White Lion. Ianya dimainkan oleh pemuzik yang agak kurang dikenali. Tiada perubahan yang ketara. Kecuali When The Children yang menggunakan piano, lagu-lagu lainnya masih mengikut acuan lagu yang asal.

Tabik untuk gitaris yang bermain di dalam album ini, beliau tidak banyak mengubah solo-solo Vito terutamanya untuk bahagaian-bahagian yang bermelodi. Solo-solo melodic dari Vito sudah menjadi seperti lirik kepada lagu-lagu tersebut. Jika diubah, maka hilanglah seri dan identiti lagu-lagunya. 

Secara keseluruhannya sebagai seorang peminat besar Vito, saya rasakan yang Mike Tramp telah yang melakukan yang sepatutnya. Dia tidak cuba mengubah legasi Vito. Dan vocal beliau pun masih cemerlang. Cumanya kali ini lagu-lagunya dinyanyikan dengan cara yang lebih santai mungkin bersesuai dengan usia beliau.


No comments:

Post a Comment