Friday, January 7, 2011

Darjah Satu

Ni bukan pasal budak masuk sekolah...aku takder anak yang darjah satu tahun ni...tapi ni aku nak sambung entry pasal album2 tahun 1990 yang tak sempat aku nak abiskan sepanjang tahun lepas...Kali ni album rock melayu...album pertama XPDC...Darjah Satu.



Sebenarnya aku tak follow pun album ni masa ianya diterbitkan tahun 1990...aku start dengar XPDC zaman Kita Pengyu...tu jam terbaca satu artikel kat suratkabo cakap Kita Pengyu best...ntah macamaner tergerak hati pulak nak beli...sekali dengo mak aii...Metallica abis...lagu2 heavy dia lebih best dari majoriti lagu2 dalam Metallica Black album (huhuhu...)

Start dari tu aku suka XPDC...teringin pulak nak dengar camnner bunyinya album2 awal dorang...time tu baru aku beli Darjah Satu ni...padahal masa 1990 tu dah kecoh dah kat bebudak metal dan underground pasal XPDC ni...siap keluar kat fanzine semua...ni semua gara2 Lee Space la...mamat ni memang glamer arr...semua band dia join...dari death metal sampai ke Ayah Pin...hihihi....ok la...seriusnya...kalau korang masih tak tau...Lee Space ni memang aktif main dengan band2 metal underground tahun2 80an dulu...antaranya the legendary RATOR...kalau mainstream Def Gab C pun dia jugak...so bila dia join XPDC memang kecoh gak la fanzine2 bagi komen...terutamanya kutuk XPDC band rock jiwang...aku pun yang masa tu tengah zaman2 remaja baru nak naik...terpengaruh jugak la...troo la konon...kena pulak lepas dengar lagu C.I.N.T.A tu...meleweh je kan...terus malas nak layan XPDC ni...



Tapi korang rasa2 la kan...agak2 C.I.N.T.A tu mesti ideanya cilok dari L.O.V.E Machine dari WASP ek...sama jer bab mengeja nya tu...nasib melodinya tak di cilok sama ala2 Anak Liar Sofea kan...tapi kesian tengok Mael terkial2 bawak lagu ni masa final Juara Lagu TV3 dulu tu...hancus...

Sebelum aku beli kaset ni...selain C.I.N.T.A...hanya lagu Aku Dan Sesuatu jer yang aku pernah dengar...tu pun pasal ada keluar radio...so masa memula tu excited jugak la...ada ker lagu2 heavy dia macam lagu2 heavy album Kita Pengyu...Metallica?...tapi bila dengar abis...ok la...aku tak rasa rugi sangat tak follow album ni masa dia mula2 keluar dulu...tak berapa menarik pun...satu je lagu yang aku rasa heavy dan ada rif2 ala Metallica tu...lagu Pelesit Mata Sebelah...lain2 tu biasa ajer...lagu Gerak 2000 tu aku macam terbayang Rusty Blade pulak...perasaan aku jer kot...nampaknya zaman ni dorang belum berapa nak jadi Metallica kot..


lawak baca nama mael tulis kat sini EL....eiiii...tak boleh blah...hahaha

Tapikan...zaman aku dengar album ni..aku tengah ber"ehem ehem"...ni jam dah tak troo lagi (hihi)...so feeling pulak dengar lagu Aku Dan Sesuatu tu...suara Mael ni kalau kat album memang lunak ooo...menusuk feel dia...kalau bab live tu cerita lain lar...satu lagi lagu yang best adalah lagu mid tempo Bukan Milik Aku...sampai sekarang aku rasa lagu ni adalah lagu yang paling aku suka dari album Darjah Satu ni...time cintan2...time frust...ni lagu makan dalam oo....hahaha..

Apa2 pun tak kisah la orang kata klon ker...Mael tak leh nyanyi live ker..harap lagu JS Kevin ker...aku memang suka XPDC...yang penting lagunya sedap...terutamanya album Kita Pengyu dan Brutal...

11 comments:

  1. waktu album ni kluar aku baru darjah 5-6 klu xsilap... time tu lagu balad CINTA je slalu kluar radio, klu lagu2 keras macam raja kertas xpulak kluar

    ReplyDelete
  2. sound gitarnya lain macam album ni. Konon nak heavy tapi jadi pelik pulak penyudahnya.

    ReplyDelete
  3. final tu drummer black kan? tak salah aku la ingat2 lupa

    ReplyDelete
  4. ...album second diorang Timur Barat yg gila Metalika sangat tu.

    ReplyDelete
  5. mael dulu jual kupang depan kilang
    st muo
    kalo tak silap mase zua join xpdc album nih dah siap...

    arwah js kevin pernah spund
    'kalo cam nih... sorang amek X, sorang amek P, sorang amek D, sorang amek C.. balik kampung memasing' mase dorang ngah bergolak

    ReplyDelete
  6. member gua kartunis sukun adalah peminat tegar xpdc. ramai kengkawan kartunis temasuk gua tepengaruh layan xpdc pasal sukun pasang lagu xpdc hari2 masa lukis kartun kat majalah ujang dulu.

    penah layan album ni dulu pasal lagu hit cinta dan nak dengar lee space punya belasahan drum!

    "aku tak nak jadi soh cai!"

    ReplyDelete
  7. deaf...part drum tu aku tak pasti...tapi kalau bass tu aku dengo cerita Yan yang main...

    ReplyDelete
  8. xpdc...aku sooka album Brutal diorg.

    ReplyDelete
  9. Masa final c.i.n.t.a black yg perfomed..

    ReplyDelete
  10. Masa final c.i.n.t.a black yg perfomed..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks...tengok kat youtube baru ingat balik...

      Delete