Thursday, February 20, 2014

Sirens/The Dungeons Are Calling

Last dari draf yang terperuk dari tahun lepas...(yang lain...delete jer la...)

album dan EP yang kalau versi asalnya dah mencapai usia 31 dan 30 tahun


Savatage - Sirens And The Dungeons Are Calling - The Complete Session (2011)

Sebenarnya teringin nak ada cd versi asing-asing antara "Sirens" (1983) dan EP "The Dungeons Are Calling" (1984) terutamanya yang Sirens 2002 Silver Anniversary Edition. Tapi sayangnya agak susah nak dapat dan kalau ada pun harganya mahal dan selalu kalah bid. Dapat cd yang campur kedua-duanya ni pun dah kira ok lah. Siap ada bonus track "In the Dream" (acoustic version).

"Sirens" dan "The Dungeons Are Calling" ni sebenarnya dirakamkan serentak. Asalnya untuk diriliskan dalam satu album. Tetapi memandangkan terlebih lagu...tak muat nak sumbat dalam satu LP. Maka dipecahkan menjadi dua. Satu album dan satu EP. Nak cerita lanjut pasal rakaman album ni boleh baca cerita bergambar yang ditulis oleh Jon Oliva kat bawah.

Click to enlarge
Saya sememangnya peminat tegar Savatage terutamanya zaman rock opera mereka. "Sirens/The Dungeons Are Calling" adalah zaman-zaman innocent mereka. Low budget production. Muziknya gaya heavy metal 80an dengan sound yang raw dan lagu-lagunya pula agak straight forward. Tiada unsur progressif power metal mahupun rock opera yang menjadi trademark mereka di kemudian hari. Tetapi yang nyatanya kehebatan Criss Oliva dah nampak semenjak dari sini. Tak payah la cerita pasal dia. Sudah semestimya saya akan bias. Mendiang sememangnya gitar hero saya...tabik!..



Saya suka kesemua lagu-lagunya terutamanya "Sirens", "Holocaust", "I Believe", "Twisted Little Sister" dan "Out on the Streets" dari album "Sirens" manakala "The Dungeons Are Calling", "By The Grace Of The Witch", "Visions" dan "City Beneath the Surface" dari EP "The Dungeons Are Calling".

Cuma sayangnya saya agak terlambat untuk mendengar album ini. Savatage saya cuma bermula dari zaman opera mereka bermula dari album "Gutter Ballet". Maklumlah zaman tu mana nak jumpa. Takper lah...bak kata orang Ulu Tiram "Better late than never".

Khas untuk mereka yang sukakan sound raw heavy metal 80an. This is heavy metal and it rules!!!

Terbaik!




3 comments:

  1. Aku pun sama 1st time dengar Savatage ialah kaset Gutter Ballet. Terbaik album ni.
    Dari situ start dengar2 lain. Dorang kalau reform semua orang lepas tu pakai nama Savatage lagi sekali mesti best ye.

    ReplyDelete
  2. Aku lambat kenal savatage.album edge of thorns yang penah dengar..2 lagi gitar hero alex skolnick ngan Al Patrelli pun asalnya dari Savatage gak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Edge Of Thorns memang salah satu all time fav. aku la...
      Alex Skolnick lepas Testament, main part solo untuk album Handful of Rain manakala Al Pitrelli start join masa album Dead Winter Dead...

      Delete