Thursday, July 30, 2015

Toys in the Attic

Yang 40 tahun...


Aerosmith - Toys in the Attic (1975)

Bukanlah peminat besar Aerosmith. Hanya mula mendengarnya di penghujung tahun 80an. Tetapi lagu "Sweet Emotion" yang pernah saya tonton video clipnya di dalam salah satu rancangan MTV di tv Singapura pada awal tahun 90an telah melekat melodinya di kepala. Sempat saya rakam video clips tersebut (zaman tape video VHS) dan menontonnya berulang-ulang kali.

Lama juga mencari mencari album ini sehinggalah pandai menggunakan e-bay. Tidak sangka pula lagu-lagu mereka dari zaman 70an sangat sedap. Ada masanya rasa lebih sedap dari zaman hair/glam metal 80an mahupun zaman "I Don't Want to Miss a Thing" 90an mereka.



Muziknya memang agak berbeza. Band-band rock 70an sememangnya mempunyai feel yang agak berlainan terutamanya dalam pengaruh blues dan rock n roll yang agak kuat. Aerosmith juga begitu.

Tambah menarik Toys in the Attic mengandungi sebuah lagi lagu terawal Aerosmith yang penah saya tahu, "Walk This Way".  Pada saya, versi tanpa rap ini lebih menarik dari versi bersama RUN DMC. Selain itu lagu yang menjadi tajuk album, "Toys in the Attic" sekali dengar pun dah melekat melodinya di kepala.

Jika anda gemarkan muzik rock 70an, Toys in the Attic adalah salah satu yang patut anda miliki walaupun anda bukannnya pengemar Aerosmith.

Best!











5 comments:

  1. Ingatknan toys in the attic ni tahun 80an nya album.album 'pump' paling aku suka

    ReplyDelete
  2. Aku suka lagu Toys In The Attic
    Ada satu dvd live, dorang main lagu ni first song, kat pentas kecik kat audience, sebelum dorang pindah pergi pentas besar. Lupa lak nama dvd ni sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. DVD yang bro maksudkan tu adalah DVD YOU GOTTA MOVE.. AEROSMITH


      Delete
  3. rock n roll, bues, ballad dan origin rap dalam album ni. gile hebat!

    ReplyDelete
  4. rock n roll, bues, ballad dan origin rap dalam album ni. gile hebat!

    ReplyDelete