Tuesday, November 24, 2015

Villa Misteri

Lagi cerita pasal album keluaran semula


Blackshed ( Bloodshed ) - Villa Misteri (1989) - Keluaran semula 2015

Pembelian ini hanyalah sekadar untuk melengkapkan koleksi Bloodshed saya. Sama seperti penyanyi asalnya Rosdan yang berhijrah bersama Punisher untuk muzik yang lebih ekstrim, saya juga begitu. Tahun 1989 adalah tahun yang saya rasa bukan saya sahaja, tetapi ramai lagi mat rock yang mula terpengaruh dengan muzik thrash dan mula meninggalkan rock melayu. True la konon-kononnya.

Tetapi pernah juga mendengar kaset ini dahulu. Kalau tak silap kepunyaan sepupu. Dengar sekali dah tak boleh nak masuk terutama kerana suara penyanyinya. Mendengarnya semula sekarang ternyata perkara yang sama terlintas di dalam kepala.

Muziknya bagus. Lagu sedap. Kerja gitar pun bagus. Maklumlah Opie sememangnya seorang gitaris yang bagus. Kalau ingatan saya masih tepat, dalam satu artikel surat khabar yang pernah saya baca, M Nasir pun memuji bakat beliau. Tidak boleh membaca nota muzik tetapi tetap boleh memainkan apa sahaja lagu yang diberi. Sememangnya Opie antara gitaris yang sering digunakan oleh M Nasir untuk kerja-kerja studio album terbitan beliau.

Cumanya muziknya sedikit berbeza dari album Samarkand. Ilusi Sebuah Mimpi apatah lagi. Itu gitaris pun lain. Mungkin kerana bunyi trademark keyboardnya yang berlainan. Kalau tak silap (tolong betulkan kalau silap) pemain keyboard asal mereka Judy pun sudah tidak bersama mereka ketika ini.



Mungkin album ini akan jadi lebih bagus kalau mereka mendapat penyanyi yang lebih sesuai. Penyanyi baru mereka bukanlah tak bagus. Tetapi agak kurang sesuai bila menyanyikan lagu-lagu yang berat dan bernada tinggi. Rasa tersiksa pula bila mendengarnya. Bukan senang ya nak dapatkan suara penyanyi yang betul-betul sesuai utuk menyanyikan lagu-lagu yang bercorak metal.

Rasanya dengan hanya tinggal 2 orang anggota asal memang sepatutnya mereka tidak lagi menggunakan nama Bloodshed. Walaupun sepertimana yang kita tahu, nama Blackshed digunakan hanyalah semata-mata kerana larangan dari pihak berkuasa kerana nama Bloodshed itu dianggap sebagai terlalu ganas dan tak bersesuai dengan budaya Malaysia.

Antara yang menarik perhatian saya adalah lagu 'Fillo Bercandi'. Bukan kerana saya sukakan lagunya tetapi intronya mengingatkan saya kepada lagu 'Hallowed Be Thy Name' dari Iron Maiden. Manakala lagu '1 & 1000' pula mengingatkan saya kepada XPDC. Setelah diperiksa rupa-rupanya ini lagu Arwah JS Kevin. Padanlah melodinya mengingatkan saya kepada XPDC. Mungkin kalau lagu ini di'xpdc'kan tentu lebih sedap.

Beli. Itupun jika anda mahu melengkap koleksi Bloodshed anda.





6 comments:

  1. ni yang zaman nama kena tukar tu kan? haha.

    ReplyDelete
  2. Harimau ngam ensaiklopedia siswa je la ok..tak sabar tggu crossfire,belantara,syj ngan desire nak rilis ni..

    ReplyDelete
  3. adasatu lagu aku suka album ni.. menggengam bara

    ReplyDelete
  4. mmg kerja gtar yg bagus...solo2 tu mmg bes dgr...sound effect gtar ni mmg legend ler....ini taim sound2 cmni aku dgr wings belenggu irama ngn rahim marof kristal jek yg ade...

    ReplyDelete