Friday, March 24, 2017

Ilusi Sebuah Mimpi

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada tahun ini..


Bloodsheed - Ilusi Sebuah Mimpi (1987)

Tak ada nak cerita apa. Dah pernah buat sebelum ini. Sekadar memenuhi konsep blog tentang ulangtahun sesuatu album. Sayangnya tak dapat kepastian bila tarikh sebenarnya album ini diedarkan. Ini sememangnya satu kelemahan dalam industri muzik Malaysia. Tiada siapa yang merekodkan secara terperinci tentang terbitan sesuatu album tersebut. Terimakasihlah kepada mereka-mereka yang mengemaskinikan maklumat tentang album-album tempatan di laman www.discogs.com. Perkara sebegini sememangnya berguna untuk generasi akan datang.


Tak tahu nak cerita apa tetapi sekadar nak berkongsi tentang pengaruh kumpulan Anthem terhadap album "Ilusi Sebuah Mimpi". Lagu "Peristiwa" adalah cover version dari lagu "Death To Death". Dulu-dulu memang tercari-cari juga siapakah penyanyinya yang asal. Ketika itu kebanyakan lagu cover version memang tidak dinyatakan siapa pencipta/penyanyi yang asal. (sekadar ditulis "copyright controlled"). Ketika zaman belum ada internet dan sumber yang terhad. Memang susahlah nak tahu lagu yang asal.

Selain itu lagu "Jangan Terpedaya" pula walaupun tidak dinyatakan sebagai lagu cover version. Tetapi memang banyak persamaannya dengan "Finger's On The Trigger". Mungkin kerana ianya tidak ditiru bulat-bulat, maka ianya tidak digolongkan sebagai lagu cover. Zaman tersebut perkara seperti ini memang satu kebiasaan. Memang banyak pun band yang buat.

Walaubagaimanapun, saya menyukai versi Bloodshed dari Anthem. Soundnya lebih raw, laju dan berat....atau mungkin juga kerana sudah terbiasa dengan versi mereka...


**"Death To Death" dan "Finger's On The Trigger" adalah dari album Anthem - Tightrope (1986)






11 comments:

  1. Kebetulan plak ko wt entri ni ujung bln mac.. pasal album ni tarikh rilis dia 28 Mac 1987... selasa dpn dh genap 30 tahun...
    Just info.. album Samarkand jga rilis tahun yg sama.. rilis 30 November 1987..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih...mohon sesiapa yang ada info macam ni tolong-tolonglah update kat discogs ataupun wiki..

      Delete
  2. Bloodshed band yang aku pening tentang lagu, album dan anggota.

    ReplyDelete
  3. Baru tau lagu cover tu dari anthem rupanya

    ReplyDelete
  4. Jom kawan2...ramai2 join discogs...penat la buat sorang2

    Dr Mohd Rizal Azuar

    ReplyDelete
  5. Ade 2 pressing..yg 1 tu pressing thn bila yg x de cop emi universal tu

    ReplyDelete
  6. Tu cdr...copy dari lp...zaman belum ada cd reissue..

    ReplyDelete
  7. Tq bro pasal citer pasal lagu saduran dan cilok2 tu...

    ReplyDelete