Monday, September 4, 2017

Bad Reputation

Yang dah 40 tahun pada 2hb Sept...


Thin Lizzy - Bad Reputation (1977)

Ini adalah percubaan "trial and error". Walaupun zaman sekarang dah ada youtube, spotify dan bermacam-macam cara lagi untuk pra-dengar sebelum membeli. Tetapi rasa "adventure" pula membeli tanpa pra-dengar. Rasa macam hidup di zaman 80an. Tambah pula harganya dibawah RM25 siap pos dari ebay musicmagpie. Tak rugi apa. Lagi pun ini band lagenda.

Semenjak mendengar Thin Lizzy - Thunder & Lightning (1983), rasa bersemangat juga nak mencuba Thin Lizzy dari era 70an. Selain "The Boys are Back In Town", memang tak pernah dengar lagu yang lainnya. Ini adalah album ke 2 mereka untuk saya. Ternyata ianya tidak mengecewakan.

Ianya memang berbeza dari era John Sykes dalam Thunder & Lightning. Bad Reputation muziknya lebih ringan. Ada ulasan yang mengatakan ianya lebih mellow dan pop. Nampaknya saya kena mencari album-album Thin Lizzy yang sebelumnya untuk membuat perbandingan. Tetapi tidak mengapa. Seronok juga sekali sekala layan muzik Hard Rock 70an yang santai, tidak terlalu berat dan catchy. Memang layan lah bila dengar malam-malam sambil lepak atas kerusi malas.


Banyak lagu yang menarik. Cumanya ia agak kurang momentum bila di track-track terakhir. Mungkin nak kena dengar berulang-ulang. Tetapi 4 atau 5 track awal memang sedap. Soldier Of Fortune dan lagu yang menjadi tajuk album adalah yang menjadi pilihan.

Rekomended untuk pengemar muzik rock 70an. Tabik untuk Phil Lynott (rip). Saya akan cuba untuk mencari album-album mereka yang lainnya pula.



4 comments:

  1. lagu (cover) whisky in the jar album apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni dari single...takder dalam mana-mana album pun...kena cari album2 kompilasi dan remastered version Shades of a Blue Orphanage atau Vagabonds of the Western World...

      Delete
  2. Lagu bad reputation tu aku teringat kt game gitar hero.

    ReplyDelete