Saturday, May 15, 2021

Stand Tall

 Mengembalikan nostalgia...

KiLLeR DWaRfS - Stand Tall (1986)

Band yang agak underated. Maklumlah mereka berasal dari Canada. Saya sendiri hanya berpeluang mendengar muzik mereka hanyalah ketika di zaman internet. Dahulunya hanya sekadar membaca tentang mereka di majalah. Bila zaman thrash melanda, band-band lain yang tidak berkonsepkan thrash tidak lagi menjadi keutamaan untuk saya sehinggalah munculnya zaman internet. 

Nostalgia membaca ulasan tentang mereka menjadi salah satu band untuk pembuka tirai dalam salah satu tour Iron Maiden untuk Seventh Tour of a Seventh Tour (1988) membuatkan saya mencari album-album mereka.

Stand Tall adalah album ke 2 mereka. Zaman 80an dahulu, muzik sebegini masih lagi di panggil sebagai heavy metal. Tetapi untuk genarasi sekarang ianya mungkin sekadar hard rock, glam atau pop metal. Tak kisah lah apa genrenya yang penting ianya bagus. (Bagus maksudnya yang suka dengan lagu-lagu yang berkonsep begini.

Apa yang membuatkan saya tertarik dengan mereka adalah kerana video clip "Stand Tall" dan "Keep The Spirit Alive". Ianya menjadi penyebab utama untuk saya membeli cdnya. Video clip yang sangat 80an. Ada jalan cerita dan unsur-unsur lawak. Ianya mengembalikan ingatan saya ketika umur belasan tahun bila kali pertama menonton video clip VHS band-band seperti Twisted Sister, Ratt, Cinderella dan Kerrang Kompilation. Alangkah bestnya kalau boleh kembali ke zaman tersebut...



No comments:

Post a Comment