Saturday, March 6, 2010

Tommy Bolin - Private Eyes




Kesinambungan dari entry lepas...aku masih kemaruk mendengar lagu2 rock 70's..terutama waktu2 meredah jam masa balik kerja...kali ni layan "Private Eyes" dari Tommy Bolin...siapa Tommy Bolin?..mungkin peminat tegar Deep Purple kenal kot...yang lain2 tu boleh check kat wiki la..

Macamana aku boleh dengar Tommy Bolin???...ni semua bermula masa penghujung 70an dulu la...macam aku cakap kat entry lepas...Pak Alang aku masa zaman remajanya memang kaki rock omputeh...tak main la Latif Ibrahim,Uji Rashid,Hail Amir atau Sharifah Aini....memang tak jumpa la kaset2 melayu kat koleksi dia...(sekarang dah tua2 ni tak tergamak pulak aku nak tanya...adakah dia masih layan rock2 camgini...hihi)

Salah satu kaset dia yang setiap kali aku balik kampung di Parit Bunga, Muar...mesti aku rajin belek2 adalah ni...



semuanya adalah kerana cover dia...payung kertas tu...paham2 je la payung jenis tu dulu2 tujuannya untuk apa...Arwah atuk aku dulu adalah bilal Masjid Kg Parit Bunga...so kalau ada kematian...memang tugas dia la memandikan jenazah...kat area kampung aku...payung jenis ni la yang biasanya digunakan untuk memayung jenazah dan di letakkan di atas kubur...biasanya pihak keluarga si mati mesti akan menghadiah kan payung tu dan lebihan kain kapan kepada atuk aku...so memang banyak la koleksi payung ni dulu2 kat belakang rumah atuk aku...so setiap kali aku tegok cover ni...mesti aku teringat payung arwah atuk aku...bila teringat tu...seram sejuk la pulak rasanya...kena dulu Kampung aku bilik air kat luar...so kalau malam2 nak terkucil...lalu pulak kat deretan payung2 ni kat belakang rumah...nampak pulak lebihan kain kapan yang tersidai....adoi...memang tak jadi nak gi bilik air la...untuk pengetahuan...yg jadi lebih thrill nya...rumah atuk aku tu selang sebuah rumah je dengan kubur...so paham2 je la...hehe

agak2 ada lagi tak jual payung jenis macamgini?...lama dah tak nampak...

alamak lari tajuk sudah...hehe...berbalik pasal kaset tadi...dulunya aku belek2 jer..tak pernah dengar dan tak kenal sapa Tommy Bolin ni pun...sehingga la aku kenal sapa2 dalam Deep Purple masa penghujung tahun2 80an...baru aku tau...dan zaman tu jugak baru berpeluang dengar...tapi biasalah...time tu aku giler lagu berdentam dentum...so tak berapa nak masuk dengar album terbitan tahun 1976 yang tak metal ni...memang aku abaikan la...sehingga la zaman2 makin tua ni (huhu)...rasa syok pulak dengar lagu2 camgini..

Private Eyes adalah album solo ke 2 Tommy Bolin...album 1st dia "Teaser" pun best jugak...lebih hard rock...tapi album yang ni lebih pada funk/rock/jazz/fusion/blues...ini adalah album studio terakhir beliau sebelum beliau mati overdose dadah...mati muda beb...baru 25...nama baru nak top...dadah punya penangan...


Deep Purple Mk4 (1975-1976)
Belakang: David Coverdale, Jon Lord, Tommy Bolin
Depan: Ian Paice, Glenn Hughes


album ni dirakamkan selepas Deep Purple Mk4 dibubarkan...benar2 membuktikan dia seorang gutaris yang versatile...bukan hard rock ajer dia terer...antara sebab peminat tegar Deep Purple terutama die hard Ritchie Blackmore tak suka dia...pasal sound Deep Purple di tangan Tommy iaitu album Come Taste The Band jauh berbeza...Pada aku yang menariknya dia tak nak tiru Ritchie Blackmore...di buat lagu cara dia...tapi tu la...ramai yang cakap ini bukan lagi Deep Purple...tambah pulak dgn masalah dadah dia dengan Glen Hughes...time main live waktu dia tengah high..memang selalu hancus...David Coverdale pulak buat Whitesnake...akhirnya Deep Purple MK4 ni dapat bertahan 2 tahun ajer (1975-1976).

Ada beberapa lagu yang aku suka dari album Private Eyes ni..solo2 gitarnya pun best...kata orang ada jiwa...soul...antara lagu yang best..Bustin' Out for Rosey...layan ahh lagu ni...terutama sound bass dan solo Tommy kat last tu...kena pulak dengan suara dia...lemak berkrim la...Sweet Burgundy...sebuah lagu slow jiwa kacau yang felling abis...Post Toastee...lagu skit rancak yang Tommy menyolo panjang...Shake the Devil...aku suka solo dia...dan Hello,Again...adoi...lagu akustik ni feel abis...suara dia pun sedap la...

satu lagi yang aku perasan...production album ni memang tip top...terutama sound bass dia...tak sangka ini album terbitan 1976...memang sedap didengar...kalau la umur dia panjang...mesti dia dah jadi seorang gitaris lagenda dah ni...

Tapi kalau korang masih pekat jiwa metal...die die die...kill kill kill...abaikan ajer la album ni...nanti pening lak korang...huhuhu

5 comments:

  1. Ahak!! aku masih ingat cover album ni...dulu2 aku ingat lagu cina ke pebendanya ni...Last2 aku try2 le dengo...emmm ok gak...!! Lagi satu, ko ingat tak Running with the pick(kalau tak silap aku)Bad Company...cover gambo serigala....pernah layan tak?

    ReplyDelete
  2. payung kertas ni kan orang2 dulu panggil slalu jual kat kedai cina sama ngan terompah kayu tu..

    skarang dua2 dah takde.

    Ada satu complete double cd one of the final show kat jepun 1975, aku tak tahu tu sama ngan kaset "last konsert in japan " ke tak, tapi..aku suka giler versi solo Burn dalam cd ni..dah lupa title.

    ReplyDelete
  3. tommy brolin ni dgn tommy j. pisa orang yg sama ke..??


    hahaha... relax, jom balut dulu jom..!!

    ReplyDelete
  4. skid...run with the pack la...apa tak ingatnya pulak..Bad Company pun best ooo...aku layan gak...satu lagu kalau ko ingat "America"...tapi aku dah lupa album mana la..ko ingat tak..album yg ada lagu Sister Goldeh Hair tu kot...ntah la..tu jam aku kecik2..dah tak boleh recall...


    Deaf...betul la tu..dulu2 orang panggil payung kertas...generasi sekarang memang tak pernah tengok ler kan..

    kalau ko tgk youtube banyak gak Mk4 live in Japan punya clip


    Eddie...apa barang Tommy J Pisa...Tommy Page la rulezzzz...awek gua dulu minat gila Tommy Page...terpaksa la gua minat jugak...heheh..

    err..rilek beb...kita orang dah kat atas...United! United! United! huhuhu..

    ReplyDelete
  5. pak alang ko ni macam abang aku la. Tapi sayang khazanah kaset abang aku dah rosak teruk atas loteng. Ingat nak selamatkan la dulu tapi balik kg tengok habis semua tali terkeluar anak dia punya kerja.

    ReplyDelete