Friday, November 26, 2010

Scar Tissue


Hmmm...macamana ek aku nak mula...err..gini la..1st aku terjumpa pasal buku ni bila aku google pasal buku2 autobiography terutamanya buku pasal mat rock/metal...balik2 aku terjumpa pasal review2 yang cakap Scar Tissue dari Anthony Kiedis ni antara yang terbaik...masuk dalam list best seller lak tu...bila aku check ebay...terjumpa pulak harga yang murah...maklum la buku ni dah lama...terbitan 2004...kena 2nd hand pulak tu...cuma RM20++ jer aku beli...berbaloi2 arr..

Setelah abis baca...memang aku setuju la dengan review2 tu...memang buku ni sangat menarik...ini memang cerita pasal rockstar...betul2 pasal SEX, DRUGS & ROCK N ROLL!!!!...kenapa aku cakap camgitu?...



SEX...memang Anthony citer sorang2 pasal bekas girlfriend dia...jiwang jugak mamat ni rupanya...antara awek2 dia yang terkenal ialah actress Ione Skye, penyanyi Sinéad O'Connor dan director Sofia Coppola...banyak jugak lirik2 dia tulis tu dapat ilham dari kisah2 cintan dia...contohnya I Could Have Lied tu kisah dia frust ngan Sinéad O'Connor...



DRUGS...ni isu yang paling banyak dia cerita la..mula exposed ngan dadah masa umur 13 tahun..dah bapak dia pun drugs dealer...mana tak dia pun hancus...sepanjang buku ni ni memang penuh dengan cerita macam mana dia nak cuba pulih dari ketagihan...keluar masuk pusat pemulihan...memang aku rasa 60 hingga 70 peratus buku ni berkisar pasal ni...



ROCK N ROLL...ni dah tentu2 pasal RHCP...macam mana dia jumpa Flea...penubuhan RHCP...pasal Hillel Slovak (gitarist asal yang mati overdsosed)...John Frusciante (gitaris yang paling ngam ngan dia bab2 cipta lagu)... Dave Navarro...dll...tapi penceritaanya dia lebih detail masa permulaan RHCP...sebab tu kalau korang adalah peminat tegar Red Hot Chili Peppers...mesti korang agak rasa sedikit kecewa..pasal buku ni bukanlah berkisar pasal RHCP...tapi ianya lebih kepada tertumpu kehidupan peribadi turun naik Anthony Kiedis...iyer la kan...ni buku pasal dia...dah tentu2 la dia cerita peribadi dia...

Kalau nak dibandingkan dengan buku2 autobiography yang sama genre dengannya...contoh I Am Ozzy (Mustaine tengah baca...tak leh banding lagi..)..aku rasa gaya penceritaan Scar Tissue (ditulis bersama oleh Larry Sloman) ni lebih menarik...tambah pulak dia banyak cerita macamana asalnya sesebuah lirik lagu2 RHCP tu dilhamkan...sebagai peminat RHCP...cerita2 macamgini memang sesuatu yang peminat nak tau...kira satu plus point la untuk buku ni banding ngan buku Ozzy...

Tapi kekadang aku terpikir...dalam kepala dia yang high sepanjang masa tu...macamana la dia boleh ingat secara detail perkara2 yang berlaku dalam hidup dia terutama masa kecik...terer jugak memori dia ni...

Apa2 pun aku rekomen la buku ni...satu bahan bacaan yang menarik...tambah2 pulak kalau korang peminat Red Hot Chili Peppers...

sorry aku tak berapa pandai nak review buku..tapi....NEXT....MUSTAINE!!!...yeay..\m/

8 comments:

  1. bro untuk pengetahuan anda buku ini telah di ban oleh KDN...hehehe
    very lucky they let u have it...

    ReplyDelete
  2. erkk..ye ker...baru aku tau..

    tapi selalu aku perasan stuff ebay dari UK memang jarang kena check ngan KDN...

    ReplyDelete
  3. kebetulan smalam kawan keja aku keluar buku ni dari beg dia tunjuk aku. Dia pinjam sedara nye.

    Betul ko cakap, kawan aku pun puji2 buku ni.

    ReplyDelete
  4. baru habis baca I Am Ozzy. magnificent read!

    ReplyDelete
  5. kenapa lah aku tak terfikir nak beli buku2 cam gini..huhuhuhu...eGay, here I cum..hahahaha

    ReplyDelete
  6. lepas abis baca, jual la kat saya bro hahaha

    ReplyDelete
  7. mintak maaf...takat ni lum terpikir nak jual koleksi buku maupun cd....tapi kalau satu masa nanti terpikir ke arah tu...ko orang pertama aku bagi tau...

    ReplyDelete
  8. nak cuba cari yang ni... menarik

    ReplyDelete