Saturday, May 7, 2011

Hitman

Dah lama aku nak buat entri ni...tapi asik tertangguh sebab tak katam2 lagi...akhirnya selepas hampir 1/2 tahun (beli bln 11 tahun lepas)...berjaya jugak aku menghabiskan buku setebal 592 mukasurat ni...bukan pasal tak sedap...tapi kekurangan masa untuk membaca...curi2 baca sampai pukul 2 pagi pun orang rumah dah bersuara..."nak exam ker?"...heheh...



Aku rasa majoriti dari kita semua terutamanya budak lelaki....at some point of time dalam hidup kita...terutamanya zaman budak2...mesti minat wrestling kan?...Aku tak terkecuali...kena pulak kalau korang membesar zaman 80an...dulu2 kalau kat warung (tu jam kedai mamak lum bersepah macam sekarang)...mana ada bola2 ni semua...majoriti warung pasang video wrestling...sampai kan kalau time buat kenduri kawin...2 benda yang kita orang budak2 ni tertunggu2 time rewang belah malam...pertamanya rokok free (heheh..) dan keduanya nengok wrestling sambil pekena sup....best betul zaman tu kan....

Aku dari dulu suka anti hero...tu pasal walaupun majoriti kawan2 aku tu jam minat english champion Liverpool dan Ian Rush...aku pilih Manchester United dan Bryan Robson...(haha...ntah kena ker tak perumpamaan ni...)..begitu jugak dalam wrestling...majoriti suka geng2 baik macam Hulk Hogan tapi aku suka geng2 jahat macam Bret Hart...tu pasal bila terjumpa buku ni...tak banyak cerita walaupun kat kocek duit cukup2 makan terus jugak aku beli..

Ini buku ke 2 pasal bio ahli gusti yang aku baca...1st dulu Y2J..Dua2 buku pun best seller...kalau buku Y2J aku suka pasal ada cerita2 dia sebagai mat rock selain wrestling...tapi buku Bret Hart ni...walaupun dia tak rock...pakai kaler pink pulak tu (heheh...dalam buku ni dia ada cerita kenapa dia pakai kaler pink...)..tapi ini Bret Hart....hero gusti aku...tak sangka selain bergusti dia pandai lukis kartun dan mengarang buku...giler detail dia cerita setiap game2 penting...maklum la dia memang catat setiap game...siap buat rakaman suara...so rasa logik la kalau dia ingat setiap detail kisah hidup dia dulu2...tak macam sesetengah autobiography...kekadang rasa macam tak percaya jer dorang boleh ingat secara detail kisah lama..kalau aku konpem tak leh ingat...mungkin aku banyak makan semut agaknya...



Oleh kerana aku aku kenal Bret Hart masa zaman WWF...cerita2 di awal buku masa dia kecik tu kekadang buat aku lost sikit...terutama bila dia cerita bab adik beradik dan ipar duai dia...lost track nak ingat ni siapa yang tu siapa...maklum la adik beradik dia ramai...memang berasal dari keluarga wrestler pulak tu...ipar duai pun semua wrestler...macam Dynamite Kid dan Davey Boy Smith (The British Bulldog) tu semua kan...kena catit dia punya family tree kot...baru senang nak baca...kalau tak asik la nak selak belakang balik...ni dia cerita pasal sapa ni...

Tapi bila masuk bab dia kat WWF...memang syoknya la aku baca...pasal banyak kisah2 dan nama2 wrestler zaman2 80an yang disebut tu semuanya aku familiar...yang bestnya lepas baca buku ni...perspektif ko kepada sesetengah wrestler konpem akan berubah...contohnya bagi aku sendiri la...dulu aku kagum ngan Ultimate Warrior...lepas baca buku ni...baru la tau perangai dia sebenarnya...hilang dah respek aku kat dia...sorang lagi adalah Shawn Michaels...takper la...untuk tak bias...aku ada buku Shawn Micheals...nanti boleh aku banding dia punya side of story pulak..terutama kisah Montreal Screwjob tu...

Apa yang menarik pasal buku ni bagi aku...ianya bukan sahaja menceritakan kisah2 hidup Bret di dalam dan di luar dunia wrestling...perlawanan2 menarik dia...tapi jugak hal2 disebalik tabir...terutamanya didalam WWF...hal2 backstage punya politik...paling syok baca pasal gaduh2 dia ngan Shawn Micheals dan towkey WWF Vince McMahon...

Tapi yang paling sedih bila bab dia cerita pasal kematian adik dia Owen Hart...serius sedis beb bila baca part ni...rasanya lepas kes Owen ni la hidup dia jadi down...kena tipu kes montreal screwjob...bergaduh adik beradik...kematian bapaknya...bercerai dan akhirnya kena stroke...sedih beb...

Apa2 pun buku ni sememangnya bertepatan ngan slogan yang dia selalu pakai..."the best there is, the best there was, and maybe the best there ever will be"...tapi korang mesti tau sikit2 background pasal wrestling la untuk enjoy baca buku ni...

Buku ni ada jual kat MPH...kalau ada duit lebih....masa lebih...ko pulak minat gusti....memang aku rekomen la buku ni...best!



next...nak start baca buku Biff Byford (Saxon)la pulak...ni ntah bilanya pulak nak abis ntah...

6 comments:

  1. "nak exam ker?" - aku tekan butang LIKE utk statement ni

    walaupun kehidupan ahlil-gusti bergelumang dgn skrip, but they've executed all of it almost perfectly... kecuali kes owen hart

    ReplyDelete
  2. nice review tapi tak minat gusti sampai nak beli bukunya.

    ReplyDelete
  3. ..2 dari 5 anak aku memang gila wrestling...dari cd,bersembang hingga majalah dalam toilet pun kisah wrestling ajee...

    ReplyDelete
  4. ganas!! mak tak suka nyahhhh!!

    ReplyDelete
  5. Bret Hart aku punya hero.Orang pertama yang pegang semua tali pinggang gusti profesional.
    Aku sentiasa idamkan dia bagi aku spek kilat dia.
    kalah denagn british bull dog tali pinggang intercontinental, besoknya kalahkan Rick Flair untuk jadi juara dunia.

    ReplyDelete