Friday, May 27, 2011

Pink Bubbles Go Ape

Lagi pasal album2 dari tahun 1991...kali ni pasal Pink Bubbles Go Ape dari Helloween..



Mungkin trend ketika itu kot...kebanyakkan band2 metal 80an yang aku suka merubah muzik mereka bila masuk dekad baru 90an...tapi ianya bukanlah benda yang pelik sangat kot...dulu2 pun masa masuknya dekad 80an...banyak band2 70an yang turut berubah untuk kekal relevan di tahun2 80an...contoh paling nyata Whitesnake la kan...tapi disebabkan tahun 80an tu tahun aku membesar...muzik 80an memang dah sebati kat telinga aku...aku tak pernah ada masalah pasal benda tu...tapi bila masuk tahun 90an...perubahan ni jadi masalah pada aku...mungkin bagi telinga budak2 yang membesar tahun 90an ianya bukanlah masalah...begitulah adat dunia kan...sentiasa berputar...

Berbalik pada Pink Bubbles Go Ape...begitulah yang terjadi kepada Helloween...mereka berubah...bagi aku ianya bukan la tak best...tapi ianya bukan lah Helloween yang aku kenal semasa zaman sebelumnya...ketiadaan Kai Hansen memang terasa..maklum la dia adalah salah seorang pengasas Helloween dan boleh dikatakan jugak antara pengasas kepada speed-power metal movement...penganti beliau Roland Grapow bukan lah calang2 gitarist...memang dasat...malah beliau jugak seorang komposer yang hebat...takder salahnya dia...cumanya mungkin magiknya dah takder...maklum lah untuk menghasilkan sebuah lagi album sehebat Keeper 1 & 11 bukanlah kerja mudah...jika Kai Hansen masih ada pun lum tentu akan terjadi...alah...alangkan Iron Maiden pun merundum di tahun 90an kan...



Tapi kalau kita lupakan faktor Kai Hansen dan Keeper...Pink Bubbles adalah sebuah album melodic metal yang baik...produksinya pun bagus...clear...bunyi drum mendiang Ingo Scwichtenberg pun jelas berbanding album2 sebelumnya...vocal Michael Kiske tetap ditahap yang terbaik...power...kerja gitar Michael Weikath dan Roland Grapow pun hebat...lagu2nya pun menarik...terutamanya Kids of the Century, Someone's Crying, Mankind, The Chance, Your Turn dan Number One...memang takder salahnya album...(kecuali..err...mungkin gambar kaver albumnya atau tajuknya yang aneh tu kot...)

Tapi tu la...disebabkan "nama" Helloween tu...peminat harapkan Keeper part 3...maka jadi lah ianya antara album Helloween yang di benci...tapi secara peribadinya bagi aku sendiri...aku suka album ni...walaupun awalnya aku seperti kebanyakannya "No Kai Hansen = No Helloween" punya type of fan...tapi lama2 dengar jadi ok la jugak..


kaset


cd extended version


Album ni rilis dari label besar...EMI...sama cam Maiden...cepat sampai Malaysia...tu pasal rilis bulan mac...bulan april aku dah beli kasetnya..(ikut catatan kat kaset..aku beli 29/04/1991)...manakala cd extended version ni aku beli dari Abang..err.. Dr Ben 2 tahun yang lepas kot kalau tak silap...

kalau nak banding ngan Chameleon...jauh lebih baik Pink Bubbles ni...

4 comments:

  1. I like it...walaupun memang terkejut dulu2 pes time dengar.

    ReplyDelete
  2. keeper 1 dan 11 terlalu kuat, pekat, likat dan hitam dalam kepala hotak peminat susah mati helloween. pasal tu semua mengharapkan yang lebih hebat atau sebaris dengan keeper 11 dari pink bubbles temasuk gua.

    tapi bila layan berulang2, album ni seperti kelahiran baru helloween tanpa kai hensen. rileks dan mesra pendengar tapi hard core menolak.

    number one

    ReplyDelete
  3. nak try bidding Helloween pulak le, album yang ada Forever and One tu...

    ReplyDelete