Wednesday, January 18, 2012

The Best of Saxon

lagi pasal album yang sepatutnya aku buat entri pada tahun lepas...


The Best of Saxon (1991)

Dalam banyak2 band heavy metal 80an yang aku dengar dulu2...rasanya Saxon lah yang kurang infonya kepada aku...aku tak kenal siapa penyanyinya...siapa gitaristnya...dll....mungkin kerana masa tu aku tak pernah ada satu pun kaset mereka...lagu2 mereka pun aku cuma mendengarnya dari album2 kompilasi atau pun sekadar kaset dubbing oleh kawan2...

Ntah kenapa aku agak kurang tertarik dengan Saxon...padahal banyak jugak lagu2 dorang yang best...sehinggalah pada tahun 1987 ataupun 1988...aku mendengar album Innocence Is No Excuse...walaupun album ni bagi peminat awal mereka adalah album yang terlalu komersil...ntah kenapa aku suka pulak pada 2 lagu dari album ni iaitu Rockin' Again dan Broken Heroes...

Bila tiba zaman cd...dah tentu2 cd Saxon yang aku cari adalah Innocence Is No Excuse...pasal tu yang paling aku familiar...sayangnya aku tak jumpa...tapi terjumpa jugak beberapa keping cd Saxon yang lainnya kat Tower Records KL Plaza...tapi disebabkan aku tak familiar...dan cuma beberapa lagu jer yang aku tau...aku ambik keputusan beli cd best of ni...sebabnya...semua lagu2 Saxon yang aku tau dan familiar ada kat cd ni...The Eagle Has Landed, Ride Like The Wind, Denim and Leather, 747 (Strangers in The Night), Princess Of The Night, Broken Heroes...



So...pada sesapa yang baru nak dengar Saxon...cd best of ni memang aku rekomen....walaupun ada lagi beberapa lagu wajib dorang takder kat cd ni...tapi sebagai permulaan...seleksi lagu2 dari cd kira ok la...koleksi lagu2 ni merangkumi dari 1st album dorang "Saxon (1979)" hinggalah ke album ke 9 "Destiny (1988)"

Apa2 pun...aku cukup respek kat Saxon ni...dalam banya2k band era NWOBHM...cuma dorang...Iron Maiden dan Def Leppard jer yang masih bertahan...dan walaupun dorang tak lah sepopular dan album meletup macam Iron Maiden dan Def Leppard....dorang tetap tak jemu2 rock sampai tua....bak kata Biff Byford dalam bukunya "Never Surrender (or Nearly Good Looking)"...mungkin dorang tak cukup hensem untuk jadi popular...heheh....

2 comments:

  1. yang cd baru dorang tu ada 2nd cd, donington 1980..
    ah tu memang aku damn sangat.

    kaset donington 1980 campur2 tu la aku first dengar dorang backs to the wall.

    ReplyDelete