Tuesday, September 3, 2013

Before Midnight

Akhirnya...dalam sibuk-sibuk beraya...sempat juga menonton..


Before Midnight (2013)

Sila rujuk entri Before Sunrise dan Before Sunset untuk lebih memahami apa yang saya bebelkan untuk entri ini.

Rating tinggi di IMDB dan Rotten Tomatoes membuatkan saya bersemangat untuk menonton. Apakah penantian selama 9 tahun (atau 18 tahun keseluruhannya) adalah berbaloi?. Tetapi sebelum itu sekali lagi diingatkan, filem ini bukanlah untuk mereka yang gemarkan filem aksi. Kalau tak tahan menonton cerita genre drama yang banyak cakap, anda di nasihatkan jangan menonton. Konpem akan tertidur. Tetapi bagi yang bercadang untuk menonton dan telinga anda tak cukup tajam untuk menangkap apa yang dibualkan, sila cari sarikata. Sememangnya kekuatan filem ini selain lakonan bersahaja Ethan Hawke dan Julie Delpy adalah dialog-dialog yang diucapkan oleh mereka berdua.

Ternyata menonton filem ini bagi generasi yang sebaya saya, sudah pastinya terasa dekat di hati. Before Sunrise ketika saya remaja (zaman bercinta). Before Sunset dizaman awal dewasa (zaman baru berkahwin) dan Before Midnight adalah zaman life begins at 40. Maka topik perbualannya untuk kali ini adalah bab-bab masaalah rumahtangga. Boleh dikatakan hampir 70% nya berkisar hal tersebut. Hidup berumahtangga tidak selalunya indah. Ini lah realiti yang cuba diceritakan oleh Richard Linklater.

Disebabkan topiknya topik orang dewasa, cerita ini sememangnya tidak sesuai untuk tontonan seisi keluarga. Banyak dialog dan ada adegan yang tidak sesuai untuk kanak-kanak. Pertama kali saya menonton franchise Before ini bersama isteri. Walaupun awalnya beliau mengeluh mengantuk. Tetapi bila melepasi halangan 20 minit pertama, ternyata dialog-dialognya filem ini menyegarkan matanya. Kalau isteri saya yang sering tertidor semasa menonton dapat menghabiskannya. Maka bolehlah dikatakan cerita ini sememangnya berjaya.

Pendapat saya ianya tidak sebaguslah 2 filem awalnya. Bagus tu bermaksud topik perbualan mereka. Yang lainnya semua bagus. Lakonan mereka tetap tip top. Kegemaran saya tetap kepada Before Sunrise. Zaman mereka remaja. Mungkin kerana saya masih terkenang-kenangkan zaman remaja saya juga. Julie Delpy pun dah nampak tua.

Apa-apa pun saya mengharapkan ada lagi sambungannya 9 tahun akan datang. Kalau kali ini lokasinya Greece, ntah mana pula lokasi untuk seterusnya. Dan boleh juga guna tajuk Before Noon atau mungkin sahaja Before Dawn. Tetiba pula teringatkan lagu Judas Priest.



3 comments:

  1. Dah khatam nampaknya..heheh..nanti la aku cuba layan movie ni.memandangkan rating dia bagus kat imdb

    ReplyDelete
  2. Before Midnight, Late Midnight bersama Daud Suratman; Rock N' Roll tulen, lihat disini (klik)

    ReplyDelete