Thursday, November 14, 2013

Jam

British hard rock yang dah 20 tahun...


Little Angels - Jam (1993)

Rasanya tak ramai yang tahu berkenaan band British ni. Kalau tak kerana majalah Kerrang yang biasa mempromosikan band-band British sudah pasti saya pun tidak tahu keujudan mereka. Nama gitarisnya Bruce Dickinson adalah antara punca band ini melekat di ingatan walaupun saya tidak pernah mendengar lagu mereka.

Cd ini pun dapat secara tidak sengaja. Seorang seller dari mudah.my tersilap menghantarnya. Lain yang dibeli lain pula yang dihantarnya. Tetapi disebabkan saya malas untuk berurusan dengan pejabat pos untuk proses memulangkannya. Dan seller pun sanggup menjualkannya dengan potongan harga. Untuk senang cerita, saya beli sahaja lah. Dan sememangnya ia keputusan yang tepat. Cd ini lagu-lagunya memang best.


Little Angels adalah sebuah band yang bagus. Mereka mempunyai segala formula untuk berjaya. Memang telah berjaya pun. Album ini pernah menduduki tangga pertama dalam carta album UK. Sayangnya mereka tidak berjaya mengembangkan sayap mereka di USA. Tahun album ini diriliskan adalah tahun grunge. Agak payah untuk sebuah band hard rock terutamanya dari luar US  tak kira bagaimana bagus pun mereka untuk mendapat tempat di pasaran USA.

Jam adalah sebuah album hard rock dengan sedikit sentuhan blues dan mempunyai pengaruh funk yang siap dengan horn sectionnya. Ianya Seperti kita mendengar Aerosmith digabungkan dengan Extreme tolak shredding gitar macam Nuno lah kan. Memang lagu-lagunya jenis happy dan melodic. Memang kena dengan citarasa saya.  Lagu-lagu hard rock jenis "feel good party-rock-anthems" nya memang layan untuk di "sing-a-long" kan manakala lagu-lagu slownya memang syahdu.

Sangat sesuai bagi sesiapa yang berminat dengan hard rock 90an. Best!





4 comments:

  1. Baru harini tau..nanti akan di cekidot

    ReplyDelete
  2. tu jam early 90s banyak band britain nak naik tapi sayangnya pendengar muzik telah dikpopkan oleh grunge. Mesti grunge baru trendy.
    Aku ngah baca lebih pasal blue murder, dan memang blue murder ni semua mati pasal grunge.. too bad la kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blue Murder memang best beb...John Sykes dan Carmine Appice tu...aku suka ooo...

      http://berteromber.blogspot.com/2011/12/blue-murder.html

      Delete