Monday, November 25, 2013

Wolverine Blues

Sebuah lagi album kegemaran dari 20 tahun yang lalu.


Entombed - Wolverine Blues (1993)

Muzik dalam Wolverine Blues adalah apa yang dipanggil sebagai Death n Roll. Saya bukanlah cekap dalam mengenrekan muzik. Telinga tak cukup terlatih untuk itu. Tapi apa yang saya faham ianya adalah muzik hard rock atau heavy rock n roll yang di"death metal"kan atau mungkin juga sebaliknya, death metal yang di"hard rock"kan. Terpulang pada tafsiran masing-masing. Yang pastinya ianya mencampurkan muzik berat death metal bersama groove dan catchy hard rock. Sebab itulah ianya dipanggil sebagai Death n Roll. Death Metal + Rock n Roll. Agaknya la kot....Tak kisah la macamana. Yang penting ianya sedap.

Tapi yang pastinya ianya masih dalam acuan death metal. Riff berat dan "angry" vokal tapi yang menariknya muziknya santai.  Mungkin album-album Entombed yang berikutnya makin kurang acuan death metalnya. Tetapi untuk Woverine Blues kerja gitarnya masih mengekalkan sound Entombed yang lama.Masih berat.



Mungkin bagi pengemar death metal sejati ataupun pengikut Gothenburg metal sound yang true, Entombed dah sold out. Tapi yang pastinya kebanyakan band death metal pada tahun 1993 telah cuba berevolusi. Mungkin zaman berubah dan mereka mahukan sesuatu yang baru. Dan Entombed telah berjaya mencipta sesuatu yang baru dan ianya menarik.

Pada saya Wolverine Blues adalah sebaris dengan album-album terbaik death metal rilisan tahun 1993 seperti Heartwork, Individual Thought Patterns ataupun Covenant.



5 comments:

  1. Hugh Jackman nyanyi lagu blues...

    ReplyDelete
  2. Tau pasal band ni pun masa tahun 93 jugak..tahun 93 banyak jugak album2 rock/metal yang best

    ReplyDelete
  3. layan album ni.. mulanya pelik.. genre Death n roll?

    ReplyDelete