Sunday, February 9, 2014

Set the World on Fire

Lagi entri tahun lepas yang tersangkut dalam draf...
Album dari band thrash kegemaran yang dah mencapai usia 20 21 tahun.


Annihilator - Set the World on Fire (1993)

Bercerita perihal Annihilator sememangnya saya ada sedikit bias. Mereka adalah antara band thrash metal kegemaran. Jeff Waters pula adalah salah seorang gitar hero pujaan. Maka maafkanlah jika entri ini penuh dengan puji-pujian.

Set the World on Fire adalah album ke 3 mereka. Seperti kebanyakan band thrash yang berubah di awal 90an. Annihilator tidak terkecuali. Ada banyak yang komplen kata mereka jadi komersial. Tetapi saya langsung tidak bersetuju. Kurang thrash mungkin. Tetapi masih metal. Muzik mereka masih up-tempo metal yang mengingatkan saya kepada Savatage (awal) dan Megadeth (era Rust In Piece dan Countdown to Extinction). 2 band yang juga banyak mempengaruhi selera muzik saya.


‘’Phoenix Rising’’ dan ‘’Sounds Good To Me’’ adalah 2 lagu yang sering jadi kritikan kepada mereka yang thrash sangat la kononnya. Pada saya ‘’Phoenix Rising’’adalah salah satu lagu power ballad yang sedap. Macam ni la gayanya kalau nak buat power ballad bukannya "Nothing Else Matters"...heheh....Manakala ‘’Sounds Good To Me’’ adalah salah satu all time favourite saya untuk kategori lagu-lagu mid tempo. Memang terbaik!

Highlightnya sudah semestinya kerja gitar Jeff Waters. Riff-riff dan solo-solonya memang awesome. Kalau tak...tak kan lah Abang Mus pernah dua kali ajak dia join Megadeth. Semua lagu best. Selain 2 yang disebut tadi, cuba juga lagu "Set the World on Fire", "Bats in the Belfry", "Knight Jumps Queen" dan "No Zone". Memang syiok.

Jangan lupa juga yang Mike Mangini (Dream Theater), kariernya bermula dari album ini. Bukanlah album thrash seperti 2 album awalnya tetapi sebuah album metal gitar berapi yang cukup best.




5 comments:

  1. Aik?belum tido lagi ka bro?rasanya abg mus pun ada influence dari album ni kot.megadeth pun ada lagu set the world of fire..
    Baru tau mike tu penah join Annihilator ni..

    ReplyDelete
  2. megadeth lain sikit tajuknya "set the world afire"


    aku mula2 ingat entri ni pasal album kompilasi megadeth

    ReplyDelete
  3. aku dulu ada satu rakan sekerja yang minat abis ngan ni Annihilator ni. Aku dengar2 gitu je. Kagum aku. Setiap kita ada je pelik2 taste masing2.

    ReplyDelete
  4. Saya meminati album ini, dan pernah jamming lagu "Sounds Good to Me" dengan Redza, HEREAFTER masa duduk kat KL dulu. :)

    ReplyDelete