Thursday, September 11, 2014

Animalize

Yang akan menyambut ulang ke 30 pada 13hb September ini...


KISS - Animalize (1984)

Ini adalah album yang membuatkan saya kembali mendengar KISS. Semuanya kerana lagu "Heaven's On Fire". Lagu yang terdapat dalam salah satu kompilasi Kerrang! versi kaset apache dan versi video tape VHS. Ianya adalah sebuah lagu hard rock atau mungkin boleh di panggil pop metal atau glam metal bagi mereka yang mementingkan sangat perihal genre muzik. Mungkin kerana selalu mendengarnya pada ketika itu menjadikan saya suka.

Bila dah suka, saya kembali mencari dan mendengar semula semua muzik KISS yang lama. Cerita ni ada saya ceritakan dalam entri berkenaan KISS dalam entri-entri saya yang lama. Kalau rajin, silalah baca.


Tetapi pada ketika itu saya tak tahu pun yang mendiang Mark St. John adalah gitaristnya. Beliau mungkin boleh dianggap seperti George Lazenby dalam filem James Bond. Mungkin kerana beliau juga adalah shredder seperti Vinnie Vincent. Makanya sound gitar antara mereka berdua ketika era "unmasked" KISS di tahun 80an seakan-akan sama. memang saya tak perasan. Animalize pun tak lari jauh dari Lick It Up (1983). Cumanya mungkin ianya terlebih pop maklumlah album ini sebenarnya lebih kepada citarasa Paul Stanley seorang.

Walaupun begitu pengaruh heavy metal 80an memang jelas kedengaran. Lagu-lagu seperti "I've Had Enough (Into the Fire)", "Under the Gun" jelas ada pengaruh band-band Hair Metal Sunset Strip dari Los Angeles. Memang pelik kan. Mereka menjadikan KISS sebagai pengaruh tetapi akhirnya KISS pula mengambil mereka sebagai pengaruh. Terbalik dah.

Walaubagaimanapun, album inilah yang membawa semula KISS ke dunia mainstream selepas tenggelam di era penghujung 70an.



3 comments:

  1. Aku suka sangat kiss 80s especially crazy nights dan hot in the shade nye zaman.

    Tapi kan, monster ni aku kureng sikit la. Ntahapahapa.

    ReplyDelete
  2. kiss pun dah rilis balik vinyl yang cover sorang2 tu..gile arr..sapa yg die hard kiss mesti beli 4 keping punya..heheh

    ReplyDelete
  3. banyak pilihan band2 80an.. cam skg ni susah dah nak jumpa band2 cam ni..

    ReplyDelete