Tuesday, December 30, 2014

Love at First Sting

Album terakhir untuk 2014...yang dah genap 30 tahun...


Scorpions - Love at First Sting (1984)

Album ini diterbitkan ketika pengaruh terbesar saya dalam muzik ketika zaman budak-budak (abang saya) tidak lagi mendengar muzik rock sebaliknya lebih kepada muzik pop Top 40 dan new wave.

"Love at First Sting" dikenalkan kepada saya oleh kawan sekolah. Walaupun saya ada kaset "Blackout", tetapi di sebabkan pengaruh lagu-lagu pop new wave di rumah sangat kuat. Saya agak kurang mengambil tahu. Tetapi lagu"Rock You Like a Hurricane" dan"Still Loving You" memang tak boleh nak elak. Majoriti rakan sekolah dan rakan sekampung tahu akan lagu ini.

Yang tak boleh saya lupa bila rakan sekolah menukarkan lirik "Here I am, rock you like a hurricane..." kepada "A Rahim, rock you like a hurricane ..." bunyinya sama katanya. Dah arwah dah kan pelakon A Rahim tu.


Rancangan tahun baru di tv, Playback 84 yang ada menyiarkan video clip "Rock You Like a Hurricane" menyebabkan saya kembali mendengar Scorpions. Tambahan pula ketika itu saya telah mula mendengar Iron Maiden dan mula terpengaruh dengan muzik rock.

Pada saya "Love at First Sting" adalah antara yang terbaik dari era Mathis Jab. Majoriti lagunya adalah lagu yang selalu ada dalam koleksi best of. "Bad Boys Running Wild", "I'm Leaving You", "Coming Home", "Big City Nights" dan 2 lagu wajib "Rock You Like a Hurricane" dan"Still Loving You" adalah lagu yang kalau anda bukan peminat Scorpions sekalipun pastinya anda tahu atau sekurang-kurangnya pernah dengar akan lagu-lagu tersebut.

Terbaik!


*kenangan dari Tower Records KL Plaza....tanda harga tu memang saja simpan....




6 comments:

  1. i'm leaving you, as soon as good time rolls, crossfire, big city nights, yang famous 2 lagu tu, wahh..coming home..
    ya ni memang terbaik la haha

    ReplyDelete
  2. the search - Rock You Like a Hurricane aku tgk kat utube...

    ReplyDelete
  3. patut tak buang tanda harga KLMJ rupanya

    ReplyDelete
  4. Coming home yg pada aku betul2 heavy pada masa tu

    ReplyDelete