Monday, March 28, 2016

Cause for Conflict

Lagi entri dari tahun lepas...yang menyambut ulang tahun ke 20 21..


Kreator - Cause for Conflict (1995)

Tahun 90an bolehlah dikatakan sebagai zaman kejatuhan muzik thrash. Dengan Death Metal mengungguli underground scene dan munculnya pula genre Black Metal, Thrash semakin hilang arah tujunya.

Band thrash seperti Kreator mula berevolusi. Kalau Renewal lebih mellow dengan industrial dan alternative metalnya , Cause for Conflict pula lebih aggressive, straight forward dan laju. Nampaknya mereka belum habis berevolusi. Kali ini pengaruh hardcore punk dan groove metal agak jelas kedengaran. Ada ketikanya macam Slayer pun iyer juga....ataupun mungkin juga Fear Factory. Vokal Miille memang agak berlainan dari dulunya.


Ada beberapa lagu yang menarik, "Prevail" contohnya. Sayangnya ia sebuah album yang tidak konsisten. Selain "Prevail", "Fear of the Future" dan "Men Without Gods", lagu-lagu lainnya agak susah nak melekat. Kedengaran hampir sama antara satu dan lainnya. Tiada solo gitar juga antara faktor yang menyebabkan saya kurang gemar dengan Kreator yang berwajah baru ni.

Namun begitu saya cukup tertarik dengan ketukan drum ahli baru mereka, Joey Cangelosi (Whiplash/Massacre). Memang padu. Jika anda sukakan Chaos AD dari Sepultura ataupun Divine Intervention dari Slayer, anda patut mencuba album ini.





7 comments:

  1. kreator nii.. semua album diorang gua simpan.. the best dan yg terbaekk.. dah tentu album extreme aggression

    ReplyDelete
  2. takde solo gitar? WTF.. ni dh lari dari konsep metal dn rock dh.. apa erti klu xde solo gtar.. tp aku rasa mungkinlah pasal mereka rasa stail muzik evolusi yg mereka cipta ni mcm x sesuai ada solo gtar.. kadang2 kita ada sense mcm tu pd muzik.. nti test dgr..

    ReplyDelete
  3. Album kreator yg ni langsung aku taktau

    ReplyDelete
  4. nasib (baik/malang) aku tak terjebak dgn band2 thrash lain selain big 2M

    ReplyDelete
  5. konsep album ni mmg bnyk beza dgn old-kreator, tp layan jgk la

    ReplyDelete
  6. kreator ni aku ada kaset extreme aggression ja

    ReplyDelete