Monday, October 23, 2017

Pleasures of the Flesh

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada 7hb Oktober yang lalu...


Exodus - Pleasures of the Flesh (1987)

Album pertama yang menampilkan Steve "Zetro" Souza di posisi vokal. Selepas kejayaan Bonded By Blood, nama Paul Baloff sudah menjadi lejen dan seakan maskot untuk die hard Exodus. Maka sudah pastinya bukan mudah untuk Steve Souza diterima. Di tambah pula Pleasure of the Flesh soundnya lebih bersih, lebih lembut berbanding Bonded By Blood. Maka ramai juga yang kurang gemar dengannya.

Tetapi bagi saya ini adalah album peralihan untuk mereka. Album mencari arah. Exodus kembali dengan sebuah lagi album thrash lejen selepas dari ini. Namun begitu untuk saya, ini sebuah album yang bagus juga. Masih aggresif dan menyengat terutamanya di bahagian gitar. The H-Team (Gary Holt dan Rick Hunolt) tidak mengecewakan. Banyak rif dan gitar harmoni yang sedap. Paling menarik adalah solo gitar kembar mereka yang kini lebih melodic.


Pleasure of the Flesh bolehlah dianggap antara album thrash yang menampilkan solo-solo gitar yang terbaik. Secara keseluruhannya... ia bagus. Tetapi tidaklah cukup bagus untuk menjadi salah satu album terpenting dalam sejarah thrash.




1 comment:

  1. Tau pasal album ni tapi tak penah dengar..nanti nak cekidot kt utube

    ReplyDelete