Sunday, May 13, 2018

Open Up and Say... Ahh!

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada 3hb Mei yang lalu...


Poison - Open Up and Say... Ahh! (1988)

Kenangan mendengarnya buat kali yang pertama 30 tahun yang lalu masih segar dalam ingatan. Cepat betul masa berlalu. 1988 adalah antara tahun kemuncak saya gilakan muzik rock. Zaman tu janji rambut panjang dan muzik dengan gitar distortion bagi saya dan rakan-rakan sekampung adalah muzik rock. Tak kira Metallica ker, Slayer ker atau pun Bon Jovi. Saya dan rakan-rakan sekampung mendengar kesemuanya.

Bila melanjutkan pelajaran di ITM, berkawan dengan geng-geng underground, barulah saya tahu adanya kasta, kelas dan diskriminasi dalam muzik yang orang kebanyakan memanggilnya sebagai rock.. Mendengar muzik seperti Poison adalah satu dosa besar jika anda juga sukakan Sepultura ataupun Morbid Angel. Anda layak digelar sebagai poseur. Kalau difikirkan balik agak lawak juga. Muzik ekstrem yang kononnya about breaking the law tetapi sebenarnya ada banyak law yang harus dipatuhi. Disebabkan itu juga saya lebih senang menjadi lone ranger dari duduk di dalam scene underground. Lagipun saya bukanlah pemuzik. Saya hanya peminat muzik rock. Tak penting pun.


Pada ketika itu, atas dasar berkawan dan nak juga tunjuk yang kita adalah "true", kaset Open Up and Say...Ahh! ini kenalah simpan dalam laci. Tak bagi orang nampak. Kalau kaset South Of Heaven, Beneath the Remains ataupun  Altars of Madnes barulah layak untuk di letak atas meja study...(biasalah...zaman muda mudi...hahaha...)

Tetapi sejujurnya album seperti inilah yang sering menjadi peneman saya untuk study di malam hari.. Lagu-lagu mood hapy dan ceria seperti tajuk lagu mereka, Nothin' But A Good Time memang sangat sesuai untuk peneman study.

Open Up and Say... Ahh! adalah album yang membawa Poison kekemuncak. 5 X platiunum. No 2 dalam carta album. No 1 untuk single "Every Rose Has Its Thorn". 3 lagu lainnya pula ("Nothin' but a Good Time", "Fallen Angel" dan"Your Mama Don't Dance") memasuki carta Top 10. Satu pencapaian yang tidak dapat mereka ulangi sehingga kini.


Ianya adalah kenangan zaman remaja saya. Tak kisah orang nak kata apa. Poison akan sentiasa ada soft spot di dalam hati.

Don't need nothin' but a good time
How can I resist
Ain't lookin' for nothin' but a good time
And it don't get better than this



7 comments:

  1. ada kebarangkalian tak album ni masuk kategori "gila format" pada masa akan datang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akan di jawap pada entri yang mendatang...heheh...

      Delete
  2. Terimakasih Kepada Seluruh Rakyat Malaysia Yang Telah Mengundi Untuk Kemenangan Pakatan Harapan

    ReplyDelete
  3. HIDUP TUN MAHATHIR.. BRAVO PAKATAN HARAPAN.. CHEWAAHH.. INI BARU THE REAL TRUE.. HAHAHAH

    ReplyDelete
  4. Bagi aku kalau rock kapak zaman Underground naik dulu kawan aku xde aa cemuh sangat..masih lg depa respek pendirian kita tapi kalau depa find out ko layan rap atau dangdut indon beriya baru aa kena pinggirkan dlu kahkahkah..tapi disebabkan kita cekap english kunun2.. kita aa pulak jadi rujukan depa kehkeh..

    ReplyDelete