Wednesday, May 23, 2018

The New Order

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada 5hb Mei yang lalu...


Testament - The New Order (1988)

Banyak betul album-album best dari tahun 1988. Mungkin kerana ianya adalah antara tahun-tahun kemuncak kegemilangan muzik rock dan metal. The New Order adalah salah satu darinya.

Seperti juga The Legacy, ini adalah antara album yang dulunya hanya mampu membaca ulasan-ulasan tentangnya dalam majalah. Selepas kali pertama mendengar muzik Testament dalam tahun 1989 (Practise What You Preach), cuba juga untuk mencari album-album mereka yang sebelumnya. Tetapi faham-faham sahajalah zaman tersebut. Kekangan kewangan seorang pelajar dan sukar pula untuk mendapatkannya di pasaran.


The New Order adalah kisanambungan The Legacy. Muzik thrash acuan Bay Area yang melodic. Sekali dengar dah hadam dan melekat melodinya dalam kepala. Memang sedap. Tambahan pula jika anda sukakan solo-solo gitar berjiwa dan melodik. Alex Skolnick tidak pernah menghampakan. Gandingan harmonic beliau bersama Eric Peterson sememangnya tiang asas Testament.

Testament untuk saya adalah 5 album terawal mereka. Dan The New Order adalah sebuah lagi album yang patut anda cuba jika anda gemarkan muzik thrash metal ala Bay Area.

Best!







1 comment:

  1. Album ni memang sempoi. Album untuk anak hantu mengelewaq kat kota raya malam hujung minggu.

    ReplyDelete