Saturday, September 8, 2018

Sudah Sampai Sini : Bandar Ho Chi Minh, Vietnam Bahagian 2

Lagi cerita kat Vietnam...


Satu yang tak sangka boleh jumpa masjid kat kat tengah-tengah Bandar Ho Chi Minh. Betul-betul bersebelahan dengan Hotel Sheraton. Kalau ikut maklumat google, nama asalnya adalah Masjid Al-Jami’a Al-Muslimin atau Dong Du Mosque atau juga dikenali sebagai Saigon Central Mosque. Khabarnya ada 12 buah masjid kat Ho Chin Minh. Kira banyak jugak la tu.


Kalau tengok tarikh yang tertulis seperti gambar di atas ianya dibina pada tahun 1935. Lama dah tu. Sebelum zaman perang Vietnam. Khabarnya dibina oleh pendatang dari Selatan India yang bermastautin di situ. Maknanya lama dah Vietnam ni ada orang Islam.


Masjid lama. Senibinanya pun lama. Cara ambil wudhu pun masih guna cara yang lama. Guna air kolam. Dah tak banyak jumpa Masjid kat Malaysia yang masih guna cara macam ni.


Waktu subuh kat sini awal giler. Bangun pukul 6 memang subuh gajah la jawapnya. Matahari dah naik dah.


Sebelah masid ada pejabat dan madrasah. Tak pasti samada ini tempat tinggal atau asramanya. Lupa pula apa nama madrasahnya.


Masjinya tak lah besar mana. Susun atur dalamnya pun lebih kurang jer macam masjid-masjid kat Malaysia.


Kebetulan terserempak pula dengan sekumpulan anak-anak perempaun sedang belajar agama. Alhamdulillah. Moga Islam terpelihara dan terus berkembang di sana. Amin.



1 comment:

  1. betul jugak.. masjid lama tempat wudhuk dia rendah2 macam kolam, silap2 boleh tergolek masuk dlm kolam tu

    ReplyDelete