Monday, August 26, 2019

The Final Battle 1



Manowar - The Final Battle 1 (2019)

Salah satu band pujaan dari zaman remaja. Tetapi entah kenapa keterujaan mendengar muzik baru dari mereka semenjak Warriors of the World semakin berkurangan. Rasa lebih seronok pula bila mendengar Ross The Boss. Mungkin kerana arah tuju yang di bawa oleh Joey DeMaio agak menyimpang kebelakangan ini.

Ini adalah produk terkini dari mereka. Bahagian pertama dari 3 EP yang akan dikeluarkan. Entah apa motif nak pecah 3 bahagian pun tak tau la. Kalau kumpul semua lagu jadi satu album kan lagi senang. Entahlah...strategi pemasaran mungkin.

Ada 4 lagu. Tetapi lagu track pertama tu sekadar instrumental symphonic orkestra ala-ala soundtrack filem. Tak ada pun tak apa. Maknanya cuma ada 3 yang betul betul lagu. Track kedua adalah Blood and Steel. Baca tajuk pun dah agak lagunya macamana. Tipikal heavy metal ala Manowar. Boleh tahan. Layan juga.


Track ke 3 adalah Sword Of The Highlands. Mungkin ini lagu yang paling best dalam EP ni. Kalau suka lagu ballad mereka, ini pasti tak akan mengecewakan. EP ini berbaloi kerana satu lagu ni.

Track no 4, You Shall die Before I die (vokal Joey DeMaio). Muziknya agak gelap. Epik. Sedikit meleret. Ambik masa sikit nak hadam. Tapi bila dengar banyak kali ok juga.

Tak tahu siapa yang main gitar untuk EP ni. (ikut info di inlay cd, E.V Martel). Kalaulah Ross The Boss kembali....hmmmm...tak apalah. Apa-apa pun EP ini tidaklah mengecewakan. Rasa tak puas pula. Mungkin itulah tujuan Ep ni agaknya.

Manowarriors! Wimps and posers leave the hall!....



2 comments: