Monday, December 20, 2021

Gila Format - Lies

 Lagi antara yang berjaya di "gila format"kan...

Guns N' Roses - Lies (1988)

Paling diingati tentang "Lies" adalah zaman selepas peperiksaan SPM. Ada seorang rakan sekelas yang tak pernah tau pun dia adalah peminat rock sebelumnya. Orangnya lebih "nerd" dari saya...haha.. Memang jenis budak baik, mat study, berkacamata tebal dan pandai orangnya. Berbaju kemas dan tidak berseluar fit dan tidak juga berkasut hi-cut. Tak pernah ponteng, melepak atau bercampur dengan rakan-rakan pergi jamming. Tetapi kalau tengok sekarang, dialah satu-satunya rakan yang masih berambut panjang dan berpakaian rugged...haha..

Berbalik kepada cerita penghujung tahun 1988 atau awal 1989 tersebut. Beliau dengan tidak semena-mena datang ke rumah saya dengan membawa kaset GnR - Lies dan Anthrax - State of Euphoria untuk di dengar bersama. Bermula dari situ kami mula agak rapat dalam hal pinjam meminjam kaset dan saya baru tahu yang dia adalah seorang peminat rock dan peminat tegar Iron Maiden. Tidak lama kemudian, beliau mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke PPP-ITM (A levels) dan saya ke Segamat menyebabkan kami akhirnya terputus hubungan bertahun lamanya.

Tetapi pada ketika itu kami bersetuju yang kami berdua lebih menyukai G Side 1986 kerana lagu-lagunya lebih rocking berbanding R Side 1988 yang lebih kepada akustik. Saya tidak ingat samada pernah membeli kasetnya. Tetapi beberapa tahun lepas ketika mengemas rumah di kampung, saya menjumpai kaset ini dengan tandatangan saya di inlaynya. 

Versi cd pula di beli ketika saya bekerja di Kuala Lumpur di antara tahun 1996 hingga 1998. Beli dimana pun dah tak ingat. Tetapi pastinya antara Tower Records KL Plaza ataupun Salem Power Station Ampang Points. 2 tempat yang paling banyak duit gaji hangus di situ.

Versi piring hitam pula pada awal tahun ini. Kirim beli dengan kenalan FB di Jepun melalui Eddie Jamal. Memang jahanam lah duit gaji bila ada kenalan seperti ini...hahaha... Apa-apa pun terimakasih kepada Eddie yang membelikannya untuk saya.


4 comments:

  1. kalau diikutkan saya dulu pun mcm tu, budak nerd tapi byk dengar lagu metal dan grunge haha. really can relate to that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 muka dan dressing nampak ganas...tapi rupa2nya peminat lagu jiwang...haha...

      Delete
  2. Belah dlm tak tunjuk huhuhu.. Ada bintang ke tak

    ReplyDelete